Przejdź do treści
Źródło artykułu

Korean Air strategicznym inwestorem Czeskich Aerolinii

Czeski rząd premiera Petra Neczasa podjął w środę decyzję o sprzedaży 44 procent akcji Czeskich Aerolinii (CSA) koreańskiemu inwestorowi. To próba ratowania deficytowego przewoźnika narodowego.

Będzie to pierwsza inwestycja Korean Air w zagranicznego przewoźnika, który stara się zwiększyć swoją obecność w Europie. Umowa ma być podpisana 9 kwietnia.

Po posiedzeniu rządu minister finansów Miroslav Kalousek powiedział, że koreański przewoźnik zapłaci za 44 procent akcji Czeskich Aerolinii 2 miliony 700 tysięcy euro pozostawiając ich właścicielowi, spółce Czech Aeroholding możliwość kierowania firmą. Czech Aeroholding, którego jedynym udziałowcem jest państwo, otrzyma również całość wspomnianej sumy.

Minister finansów przekonywał, że linie Korean Air, jako dynamiczny partner zagwarantuje przyszłość Czeskich Aerolinii: uruchomi nowe, atrakcyjne połączenia gwarantując utrzymanie dotychczasowego zatrudnienia. Macierzysty praski port lotniczy im. Vaclava Havla pozostanie nadal bazą spółki a CSA zachowają status czeskiego narodowego przewoźnika powietrznego.

Kalousek uznał, że inwestycja będzie opłacalna. Nie tylko zapobiegnie bankructwu narodowego przewoźnika, ale pozwoli rozszerzyć zakres jego usług. Od lata Czeskie Aerolinie ponownie zaproponują loty długodystansowe samolotem szerokokadłubowym Airbusem 330-200 wydzierżawionym od Korean Air. W czerwcu 2013 roku zostanie otwarte nowe połączenie do Seulu.

Czeske Aerolinie a.s. zostały założone 6 października 1923 roku przez rząd Czechosłowacji. Swoją obecną nazwę otrzymały w 1995 roku po rozpadzie Czechosłowacji. Dziś narodowy przewoźnik zatrudnia 1700 osób i jest obsługiwany przez 28 maszyn pasażerskich (18 maszyn Airbus i 8 ATR-ów). Linie są jednak deficytowe. W roku 2000, kiedy rozpoczęto restrukturalizację Czeskich Aerolinii, flota liczyła 50 maszyn i zatrudniała 3300 osób.

Korean Air, największe linie lotnicze w Korei Południowej, zatrudniają natomiast 21 tysięcy osób i mają 146 samolotów, oferują połączenia lotnicze niemal z całym światem.

Czeska opozycja skrytykowała decyzję centroprawicowego rządu. Przewodniczący Czeskiej Partii Socjaldemokratycznej (CzSSD) Bohuslav Sobotka oznajmił, że „koreańskie linie lotnicze nie są żadnym strategicznym partnerem. Co więcej – sprzedaż mniejszościowego pakietu akcji nie jest żadnym sukcesem rządu. Strategiczny partner powinien pochodzić z Europy” – stwierdził Bohuslav Sobotka.

W roku 2011 Czeskie Aerolinie wykazały stratę 2,5 mln euro. W roku 2012 finanse CSA zasilono 100 mln euro pochodzącymi z pomocy publicznej przeznaczonej na restrukturalizację. Rząd usiłował sprzedać Czeskie Aerolinie już w roku 2009, ale odstąpił od transakcji, kiedy okazało się, że jedynym zainteresowanym jest charterowa linia Travel Service z grupą Unimax.

Z Pragi Andrzej Niewiadowski (PAP)

adn/ mki/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony