Przejdź do treści
Źródło artykułu

KE: 45,6 mln euro na połączenie kolejowe Krakowa z lotniskiem Balice

KE zatwierdziła w środę przyznanie 45,6 mln euro z unijnego funduszu spójności na modernizację połączenia kolejowego między centrum Krakowa a lotniskiem Balice. Inwestycja jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć PKP PLK na południu kraju.

Jak informuje KE w komunikacie, dofinansowany projekt przewiduje modernizację istniejącej linii kolejowej Kraków Główny - Mydlniki-Balice na odcinku 10 km. Inwestycja realizowana od jesieni ub.r. ma się zakończyć do marca 2015 r.

"Modernizacja linii kolejowej między lotniskiem krakowskim a centrum miasta będzie mieć pozytywny wpływ na gospodarczy rozwój regionu małopolskiego. Lotnisko w Krakowie, które jest jednym z ośmiu polskich lotnisk, należących do Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), będzie bardziej dostępne dla mieszkańców i odwiedzających, a region stanie się bardziej atrakcyjny dla turystów i biznesu" - oświadczył komisarz UE ds. polityki regionalnej Johannes Hahn.

KE informuje w komunikacie, że inwestycja jest realizowana w ramach programu Infrastruktura i Środowisko, a jej łączna wartość to 83 mln euro, z czego 45,6 mln euro pochodzi ze środków unijnego funduszu spójności z poprzedniego wieloletniego budżetu UE na okres 2007-2013.

Według dyrektora projektu Rafała Zahuty, obecnie prace budowlane są prowadzone na całym modernizowanym odcinku. Rozbierane jest stare torowisko, przebudowywane są obiekty inżynieryjne. Na terenie Kraków Airport rozpoczęła się budowa nowego przystanku kolejowego, który jest zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu lotniska. Nowe wiadukty kolejowe powstają nad ruchliwymi ulicami Armii Krajowej i Balicką.

Inwestycję o wartości prawie 350 mln zł realizuje włoska firma Astaldi S.p.A. w systemie "projektuj i buduj". Zgodnie z kontraktem ma na to 18 miesięcy od podpisania umowy, które nastąpiło pod koniec września zeszłego roku. Przedsięwzięcie jest współfinansowane w wysokości 239 mln zł ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W ramach kontraktu firma ma wybudować drugi tor na odcinku Kraków Mydlniki - Kraków Balice, wydłużyć połączenie o około 500 metrów do głównego terminalu lotniskowego, a także zelektryfikować linię. Po modernizacji zwiększy się jej przepustowość. Na trasę będą mogły wyjechać pociągi o napędzie elektrycznym, które zastąpią obecnie wykorzystywane szynobusy spalinowe. Maksymalna prędkość pociągów wyniesie 80 km/h.

Jak poinformował Rafał Zahuta, kluczowym założeniem budowy kolejowego połączenia stolicy Małopolski z MPL Balice jest przeniesienie przystanku Kraków Balice w bezpośrednie sąsiedztwo terminalu lotniska. Po rozbiórce starego przystanku trwa już jego budowa w nowej lokalizacji.

„Przystanek bliżej MPL Balice pozwoli mieszkańcom aglomeracji, turystom na szybkie i sprawne przemieszczanie się między centrum Krakowa a lotniskiem” - zaznaczył.

W ramach inwestycji zostaną także wybudowane trzy zupełnie nowe przystanki: Kraków Uniwersytet Rolniczy, Kraków Zakliki oraz Kraków Krzyżówka. Dzięki temu mieszkańcy aglomeracji będą mieli zdecydowanie łatwiejszy dostęp do transportu kolejowego. Dodatkowo zmodernizowany zostanie przystanek Kraków Łobzów. Wszystkie perony zostaną przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Dzięki temu linia stanie się fragmentem planowanego pierwszego kolejowego połączenia aglomeracyjnego wiodącego od Wieliczki, przez dworzec Kraków Główny do Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice.

Firma Astaldi, która wygrała przetarg na modernizację torów z Krakowa do Balic, jest także wykonawcą najważniejszych inwestycji na lotnisku Kraków Airport - budowy nowego terminalu pasażerskiego, przebudowy obecnie istniejącego oraz modernizacji wewnętrznego układu komunikacyjnego lotniska. Inwestycje o wartości 368,88 mln zł brutto mają zostać wykonane do końca marca 2015 roku.

Po rozbudowie przepustowość krakowskiego lotniska wzrośnie do 8 milionów pasażerów rocznie. Obecnie może ono odprawić do 3,5 mln osób rocznie. (PAP)

awi/ rgr/ mhr/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony