Katowice: terminal lotniska rozbudowany przed Euro 2012
Modernizacja dotyczyła starszego terminalu A, gdzie realizowane są odprawy pasażerów podróżujących poza strefę Schengen. Inwestycja, wraz z modernizacją gospodarki wodno-ściekowej wokół terminalu, pochłonęła ponad 20 mln zł. Obiekt zyskał m.in. nową, szklaną elewację oraz bardziej przestronne i doświetlone wnętrze.
Obecnie łączna powierzchnia terminali pasażerskich pyrzowickiego lotniska przekracza 8,5 tys. m kw. Władze portu chciały, aby rozbudowany terminal A został oddany do użytku jeszcze przed piłkarskimi mistrzostwami Europy.
Choć na Śląsku nie odbywają się rozgrywki Euro 2012, podkatowickie lotnisko również obsłuży część ruchu związanego z mistrzostwami. W piątek dwoma prywatnymi samolotami przylecieli tu przedstawiciele piłkarskiej kadry Niemiec, m.in. trener reprezentacji Joachim Loew, urodzeni w Polsce zawodnicy Miroslav Klose i Lukas Podolski oraz prezes niemieckiego związku piłkarskiego Wolfgang Niersbach.
Także przed Euro 2012 lotnisko zostało wyposażone w nową pomoc nawigacyjną, która uzupełni system naprowadzania samolotów ILS. Nowa radiolatarnia ułatwi podchodzenie samolotów do lądowania także z przeciwnego niż standardowy kierunku. Inwestorem nowego systemu była Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
W tym roku podkatowickie lotnisko spodziewa się rekordowej liczby podróżnych – ok. 2,8 mln, z czego ok. 1 mln to pasażerowie lotów czarterowych.
Od początku roku do końca maja z usług Katowice Airport skorzystało w sumie ponad 847,5 tys. pasażerów, czyli o 8,5 proc. więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Ruch regularny wzrósł o 5,7 proc., a czarterowy o 28,2 proc. Od stycznia do końca maja samoloty lądowały i startowały w Pyrzowicach prawie 11,5 tys. razy.
W obecnym sezonie siatka połączeń regularnych z Katowice Airport obejmuje 34 trasy do 13 europejskich państw. Najwięcej tras obsługuje Wizz Air (20), następnie Ryanair (5), PLL LOT (3), OLT Express (3), Lufthansa (2) i SAS (1). Siatka połączeń czarterowych to 43 trasy do 14 państw w Europie, Azji i Afryce.
Lotnisko realizuje obecnie największy w swojej historii program rozbudowy infrastruktury, w części finansowany ze źródeł unijnych. Nowa płyta postojowa, której budowa rozpoczęła się w zeszłym roku, będzie liczyć ok. 149 tys. m kw. i pomieści 15 samolotów. Druga ważna inwestycja to budowa nowej drogi startowej wraz z niezbędną infrastrukturą. Będzie ona mierzyć 3,2 km długości i 45 m szerokości, z możliwością jej przedłużenia o 400 metrów. Ta inwestycja rozpocznie się w końcu 2012 r. i potrwa dwa lata. W planach jest także budowa nowego terminalu cargo. Wartość najważniejszych inwestycji przekracza 405 mln zł.(PAP)
mab/ mtb/
Komentarze