Jesienią Ryanair uruchomi połączenie lotnicze z Katowic do Odessy
Loty do Odessy rozpoczną się 29 października br. i realizowane będą trzy razy w tygodniu: w każdy wtorek, czwartek i sobotę. To kolejne zapowiadane połączenie Ryanair z Pyrzowic. W połowie marca br. przewoźnik zapowiedział, że na przełomie października i listopada otworzy w Pyrzowicach bazę z dwoma samolotami i uruchomi jedenaście nowych połączeń: do Bolonii, Brindisi, Cork, Dortmundu, Goeteborga, Katanii, Kijowa, Kolonii/Bonn, Manchesteru, Oslo-Torp i Pafos.
Wcześniej, w rozkładzie letnim, linia oferuje z Katowice Airport sześć kierunków: Ateny, Birmingham, Dublin, Edynburg, Londyn-Stansted i Mediolan-Bergamo. Wszystkie trasy z tegorocznej, letniej siatki dostępne będą także w rozkładzie zimowym. W sumie w rozkładzie zimowym (od jesieni 2019 do wiosny 2020) Ryanair zaoferuje z Katowice Airport rekordową siatkę połączeń regularnych, obejmującą 18 kierunków.
Nowe trasy z Katowice Airport pojawią się w tym roku także w ofercie linii lotniczej Wizz Air. W szczycie tegorocznego sezonu wakacyjnego przewoźnik uruchomi z Pyrzowic trzy nowe, sezonowe kierunki - do Hiszpanii. 25 kwietnia Wizz Air zainauguruje połączenie na Fuerteventurę, 15 czerwca wystartuje trasa do Santander, a 17 czerwca przewoźnik zaplanował pierwszy lot z Pyrzowic do Valencii/Castellón. Ponadto na 16 września zaplanowano inaugurację całorocznego połączenia do norweskiego Alesund.
Prezes zarządzającego podkatowickim lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Artur Tomasik podkreśla, że decyzja linii Rayanair o otwarciu połączenia do Odessy powoduje, że w rozkładzie zimowym siatka połączeń na Ukrainę z pyrzowickiego lotniska obejmować będzie pięć tras.
"Katowice Airport był pierwszym w gronie polskich lotnisk regionalnych, z którego przewoźnik niskokosztowy uruchomił połączenia na Ukrainę. Trasa linii lotniczej Wizz Air do Kijowa, najpierw na lotnisko Boryspol, następnie zamienione na Żulany, wystartowała już w styczniu 2009 r. i od tamtej pory, do chwili obecnej, nieprzerwanie jest dostępna w naszej siatce połączeń. Do 2017 r. włącznie, z tego kierunku korzystało od 37 tys. do 54 tys. pasażerów rocznie" - poinformował Tomasik.
Wyraźny wzrost przewozów na Ukrainę lotnisko zanotowało w minionym roku, kiedy z Pyrzowic zainaugurowano nowe połączenia do Charkowa i Lwowa. W 2018 r. z trzech kierunków ukraińskich skorzystało rekordowe prawie 100 tys. pasażerów.
"W związku z decyzją Ryanaira o uruchomieniu w październiku br. tras do Kijowa-Boryspol i Odessy, prognozujemy, że w 2019 r. na kierunkach ukraińskich przewieziona zostanie z i do Pyrzowic rekordowa liczba podróżnych, sięgająca nawet ok. 140 tys. osób" - ocenił prezes GTL.
Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W ub. roku z jego siatki połączeń skorzystało rekordowe 4,84 mln podróżnych. Lotnisko jest krajowym liderem w segmencie przewozów czarterowych i regionalnym w przewozach cargo. Prognozuje się, że w roku 2019, po raz pierwszy w historii, zostanie tu obsłużonych ponad 5 mln pasażerów. Siatka połączeń regularnych, czarterowych i cargo Katowice Airport w szczycie sezonu obejmować będzie ponad 130 tras.
Lotnisko kontynuuje inwestycje. W listopadzie 2018 r. zakończył się pierwszy etap rozbudowy płyty postojowej cargo - do użytku oddano cztery nowe stanowiska postojowe dla samolotów wielkości Airbusa A320/Boeinga 737. Drugi etap rozbudowy płyty postojowej cargo wystartował w grudniu ub. roku i zakończy się jesienią - wówczas płyta zostanie powiększona na wschód o cztery stanowiska postojowe dla samolotów.
We wrześniu 2018 r. rozpoczęła się rozbudowa parkingu przed terminalami pasażerskimi. Celem projektu jest powiększenie parkingu o ponad 600 nowych miejsc postojowych, budowa dodatkowych dróg wewnętrznych oraz stworzenie nowego układu wyjazdowego z systemem sześciu bramek. W tym roku wystartuje też przebudowa i rozbudowa terminalu pasażerskiego B. Ponadto niebawem ruszą prace koncepcyjne związane z budową całkowicie niezależnego, wyposażonego w rękawy terminalu pasażerskiego, które pozwolą określić ostateczną skalę inwestycji w infrastrukturę terminalową portu.
W najbliższych latach GTL chce także zrealizować takie projekty jak: nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej, rozbudowa bazy do obsługi technicznej samolotów, centralna wartownia, baza paliwowa, nowa baza działu eksploatacji lotniska oraz rozbudowa terminalu cargo. Nadal zwiększana będzie liczba stanowisk postojowych samolotów. Oprócz tego, na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej w południowo-wschodniej części portu wyposażana jest nowa wieża kontroli. GTL razem z PAŻP prowadzi też prace nad uzbrojeniem w system ILS CAT I zachodniego, pomocniczego podejścia do drogi startowej.(PAP)
autor: Marek Błoński
mab/ mtb/ je/
Komentarze