Przejdź do treści
Źródło artykułu

"Izwiestija": prokuratura dokona oceny działalności szefowej MAK

Rosyjski deputowany zwrócił się do prokuratora generalnego Jurija Czajki o ocenę prawną działalności szefowej Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego (MAK) Tatiany Anodinej ze względu na podejrzenie konfliktu interesów - podał w czwartek dziennik "Izwiestija".

Na stronie internetowej gazety wyjaśniono, że inicjator wniosku Aleksandr Starowojtow poprosił prokuraturę generalną o wyjaśnienie, czy w decyzjach podejmowanych przez szefową MAK podczas jej urzędowania nie zachodził konflikt interesów. Deputowany podejrzewa, że szefowa Komitetu, odpowiedzialnego za certyfikowanie samolotów na terytorium Rosji, mogła podejmować decyzje na korzyść linii lotniczych Transaero, kierowanych przez jej syna i synową - Aleksandra i Olgę Pleszakowów.

Linie Transaero, pod względem liczby pasażerów drugie w Rosji towarzystwo lotnicze po Aerofłocie, popadły w poważne problemy finansowe na jesieni 2014 roku.

We wrześniu 2015 roku uzgodniono zakup 75 proc. plus jednej akcji Transaero przez Aerofłot. Umowa została zerwana na początku października. 20 października podpisano porozumienie o sprzedaży co najmniej 51 proc. akcji Transaero linii S7, aby "za wszelką cenę uniknąć bankructwa". Niemniej 26 października w związku z anulowaniem przez Federalną Agencję Transportu Lotniczego (Rosawiacja) certyfikatu dla Transaero przewoźnik zakończył działalność.

Do końca września tego roku Anodina dysponowała 3 proc. akcji przedsiębiorstwa swego syna. W ubiegłym tygodniu rosyjskie wydanie magazynu "Forbes" poinformowało, że Anodina dołączyła do syna i synowej, którzy kilka miesięcy temu wyjechali do Francji.

MAK jest ponadpaństwową organizacją, niepodlegającą rosyjskim władzom; Anodina stoi na czele Komitetu bez przerwy od 1991 roku. Do powoływania i odwoływania szefa MAK uprawnieni są przywódcy 11 krajów byłego ZSRR.

Źródła gazety "Izwiestija" twierdzą, że MAK w najbliższym czasie może w ogóle zakończyć działalność, a jego zadania, na przykład w sprawie badania katastrof lotniczych, będą przekazane utworzonym w krajach WNP narodowym przedstawicielstwom Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), a pełnomocnictwa w sferze bezpieczeństwa lotów - organom władzy wykonawczej poszczególnych państw (Rosawiacja w Federacji Rosyjskiej).

Według tych źródeł Rosja może o wyjściu z MAK poinformować na najbliższym posiedzeniu komitetu wykonawczego organizacji. (PAP)

ksaj/ kar/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony