Iran zamówił 20 samolotów pasażerskich w europejskim konsorcjum ATR
Po blisko 40-letniej przerwie w bezpośrednim importowaniu samolotów z Zachodu Iran zawarł w ubiegłym roku z europejskim Airbusem i jego amerykańskim rywalem Boeingiem kontrakty na dostawę łącznie około 180 pasażerskich odrzutowców. Stało się to możliwe dzięki uchyleniu większości nałożonych na Teheran międzynarodowych sankcji w zamian za demontaż irańskiego programu nuklearnego.
Właścicielami ATR są Airbus i włoska spółka lotniczo-zbrojeniowa Leonardo.
"Umowa (państwowych linii lotniczych) IranAir i ATR o zakupie 20 samolotów ATR 72-600 została podpisana prze oficjalnych przedstawicieli obu stron" - powiedział Fachrie-Kaszan.
Umowę o dostawie 20 samolotów z opcją na kolejne 20 uzgodniono kilka tygodni temu, ale dalsze negocjacje przeciągnęły się wskutek konieczności zawarcia dodatkowej umowy IranAir z producentem instalowanych w ATR 72 silników w sprawie ich remontu i dostarczania części zamiennych. Producentem tym jest firma Pratt and Whitney Canada, wchodząca w skład amerykańskiego koncernu aerokosmicznego United Technologies.
Jak zaznacza Reuters, nie jest jasne, czy Fachrie-Kaszan miał na myśli podstawowy kontrakt na samoloty, czy też jego ostateczną wersję uwzględniającą kwestię silników. Od ATR nie udało się na razie uzyskać komentarza na ten temat, ale w niedzielę rzecznik konsorcjum oświadczył, że "wciąż pracujemy nad sfinalizowaniem umowy". (PAP)
dmi/ ap/
Komentarze