IMGW: do marca 2016 r. systemy meteorologiczne AWOS na 7 lotniskach
IMGW najpóźniej do 1 marca przyszłego roku uruchomi automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych AWOS na pięciu lotniskach regionalnych w Polsce. W ostatnich miesiącach systemy takie zaczęły pracę na lotniskach w Krakowie i Katowicach.
Urządzenie to jest jednym z niezbędnych elementów dla funkcjonowania radiowego systemu wspomagania lądowania przy ograniczonej widzialności ILS (Instrument Landing System) drugiej kategorii, dzięki któremu można lądować, gdy podstawa chmur nie jest mniejsza niż 30 metrów nad ziemią, a widzialność wzdłuż drogi startowej wynosi minimum 300 metrów. Obecnie ILS tej kategorii posiadają dwa polskie lotniska: stołeczne Okęcie i Modlin.
Jak poinformował PAP Jerzy Czaprowski, operacyjny szef Meteorologicznej Osłony Lotnictwa Cywilnego w Instytucie Meteorologii i Gospodarki Wodnej, przetarg na zaprojektowanie, dostawę, instalację i uruchomienie systemów AWOS dla polskich lotnisk regionalnych wygrała w listopadzie ub. roku firma Qumak S.A., oferując cenę 24,4 mln zł brutto. Postępowanie przetargowe dotyczyło również automatycznych systemów stanu nawierzchni drogi startowej "ice-alert" dla portów w Katowicach, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie i Krakowie.
Zgodnie z podpisaną umową automatyczne systemy pomiarowe parametrów meteorologicznych AWOS pojawią się na siedmiu lotniskach regionalnych w: Katowicach, Krakowie, Wrocławiu, Rzeszowie, Łodzi, Szczecinie i Gdańsku.
Według Czaprowskiego na lotnisku Kraków-Balice i w podkatowickich Pyrzowicach systemy AWOS zostały już uruchomione. „Aktualny harmonogram prac zakłada, że pozostałe pięć systemów AWOS zostanie uruchomionych nie później niż 1 marca 2016 r. W chwili obecnej harmonogram nie jest zagrożony, a niewykluczone, że systemy rozpoczną pracę operacyjną jeszcze przed terminem ustalonym w harmonogramie” - poinformował przedstawiciel IMGW.
Obecnie polskie lotniska regionalne dysponują systemami ILS pierwszej kategorii. Umożliwia on samolotom lądowanie przy widzialności pionowej nie mniejszej niż 60 metrów i minimalnej widzialności wzdłuż drogi startowej wynoszącej 550 metrów.
Nowoczesny AWOS zapewnia odpowiednie dane dotyczące warunków meteorologicznych na lotniskach. Razem z systemem ILS, systemem oświetlenia drogi startowej oraz odpowiednim zestawem procedur operacyjnych lotniska umożliwia prowadzenie operacji lotniczych w kategorii operacyjnej II (w trudnych warunkach atmosferycznych), tzn. przy widzialności wzdłuż drogi startowej wynoszącej nie mniej niż 300 m i wysokości decyzji, co zazwyczaj utożsamiane jest z wysokością podstawy chmur nie niższą niż 30 m.
Według przedstawicieli lotniska Kraków Airport, rozstrzygnięcie dotyczące wprowadzenia tam kategorii operacyjnej II zostało odłożone do momentu podjęcia decyzji dotyczącej przyszłości tamtejszej drogi startowej. Przedstawiciele portu lotniczego Katowice podali w maju tego roku przy okazji uruchomienia nowej drogi startowej, że system ILS II kategorii powinien być tam dostępny w 2016 r.
Komentarze