Przejdź do treści
Źródło artykułu

ICAO uwzględni zalecenia zawarte w raporcie nt. MH17

Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) zapewniła, że przeanalizuje zalecenia zawarte w raporcie holenderskiego urzędu ds. bezpieczeństwa (OVV) ws. katastrofy Boeinga 777 linii Malaysia Airlines (lot MH17) i podejmie stosowne działania.

W opublikowanym we wtorek raporcie wskazano, że 17 lipca 2014 r. samolot Malaysia Airlines został zestrzelony nad wschodnią Ukrainą wyprodukowanym w Rosji pociskiem rakietowym ziemia-powietrze Buk. OVV m.in. zalecił zmianę międzynarodowych przepisów lotniczych, by wymusić na przewoźnikach większą przejrzystość na temat wyboru tras lotów.

W raporcie zalecono ICAO przyjęcie standardów, zgodnie z którymi państwa doświadczające konfliktów zbrojnych "na wczesnym etapie" publikują możliwie najbardziej szczegółowe informacje dotyczące natury i skali zagrożeń. Wskazano, że w razie potrzeby ICAO powinna się zwracać do poszczególnych państw o więcej informacji, a także oferować wsparcie oraz rozważyć wydanie ostrzeżenia, jeśli jej zdaniem dane państwo nie wypełnia swych obowiązków w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa jego przestrzeni powietrznej.

OVV zalecił też ICAO przekształcenie tzw. zalecanych praktyk w standardy, na podstawie których państwa mogą podejmować "jednoznaczne" działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa ich przestrzeni powietrznej.

Szef Rady ICAO Olumuyiwa Benard Aliu podkreślił, że organizacja ta zareaguje na dotyczące jej zalecenia zawarte w raporcie, "by zapewnić, że transport lotniczy będzie nadal najbezpieczniejszym sposobem podróżowania".

W części raportu dotyczącej procesu decyzyjnego związanego z lotem MH17 holenderski urząd wskazał m.in., że latem 2014 roku władze Ukrainy powinny były "zapobiegawczo" zamknąć przestrzeń powietrzną nad wschodnią częścią kraju, gdzie trwały walki separatystów i armii ukraińskiej. 61 linii lotniczych, które latały nad obszarem konfliktu, powinno było brać pod uwagę potencjalne zagrożenia, z jakimi to się wiązało.

Nikomu nie przyszło jednak do głowy, że istnieje zagrożenie dla lotnictwa cywilnego - wskazał szef OVV Tjibbe Joustra.

Na Ukrainie Hennadij Zubko, który kieruje komisją rządową badającą przyczyny katastrofy malezyjskiego boeinga, zapewnił, że władze ukraińskie "wypełniły wszystkie rekomendacje ICAO"; "Ukraina zamknęła przestrzeń powietrzną (na wysokości) poniżej 9750 metrów" - wskazał.(PAP)

az/ kar/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony