Ostatni „PS” zakończył służbę

Ostatni Mi-14PS zakończył służbę/ fot. Marian Kluczyński

Wczoraj ostatni eksploatowany przez lotnictwo Marynarki Wojennej śmigłowiec ratowniczy typu Mi-14PS zakończył służbę. Od 1992 roku załogi tego typu maszyn uczestniczyły w 241 akcjach ratowniczych udzielając pomocy 115 osobom. Swoją skuteczność potwierdziły podczas powodzi w 1997 roku, kiedy podczas 24 lotów wykonanych w ciągu czterech dni ewakuowały 275 osób.
 

Załoga pełniąca ostatni dyżur, od lewej: por. Stanisław Gacek, por.
Marcin Hope, chor. Julian Szulc, bosm. Mariusz Czarnuch/ fot. Wojciech Koliczko

W niedzielny poranek, 12 grudnia, na lotnisku w Darłowie śmigłowiec Mi-14PS z numerem 1013 zakończył swój ostatni dyżur w systemie ratownictwa morskiego i lotniczego. Do wyczerpania resursu maszyna pozostawała w gotowości do wykonywania działań ratowniczych na wezwanie o pomoc z morza. Wycofany z eksploatacji śmigłowiec wyprodukowano w grudniu 1983 roku. W trakcie służby, którą rozpoczął 31 marca 1984 roku osiągnął nalot ponad 3000 godzin. Ostatni dyżur na śmigłowcu typu Mi-14PS pełniła załoga w składzie: por. mar. pil. Stanisław Gacek, por. mar. pil. Marcin Hope, chor. szt. mar. Julian Szulc oraz bosm. szt. Mariusz Czarnuch.
 

Mi-14PS podczas ćwiczeń ratowniczych/ fot. Marian Kluczyński

Eksploatacja śmigłowców Mi-14PS w lotnictwie Marynarki Wojennej rozpoczęła się w 1984 roku. Na lotnisko w Darłowie trafiły wówczas cztery tego typu maszyny, wśród których był śmigłowiec z numerem burtowym 1013. Z powodu kończącego się resursu określonego przez producenta dwa lata temu rozpoczął się proces wycofywania PS-ów ze służby. W październiku 2008 roku zakończono eksploatację dokupionej w 1990 roku maszyny z nr 5137 (zobacz: Ostatnie loty „Dziobaka”). Kolejny „PS” z nr 1016 zakończył służbę na początku tego roku (zobacz: Kolejna ratownicza „czternastka” na emeryturze”). Wczoraj, wraz z zakończeniem ostatniego dyżuru ratowniczego maszyny z nr 1013 26-letnia służba tych śmigłowców przeszła do historii.
 

Próba przed przyjęciem ostatniego dyżuru/ fot. Wojciech Koliczko

Na najbliższe 7 lat zadania wycofanych ze służby „PS”-ów przejmą dwa śmigłowce Mi-14PŁ przystosowane w Wojskowych Zakładach Lotniczych w Łodzi do wykonywania zadań ratowniczych. Po modernizacji otrzymały one oznaczenie Mi-14PŁ/R. Pierwsza maszyna z nr 1012 przechodzi obecnie proces wdrażania do służby. Przystosowanie śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych do zadań ratowniczych objęło szeroki zakres prac, między innymi przebudowę instalacji paliwowej, hydraulicznej i elektrycznej oraz przystosowanie kabiny do transportu rozbitków. Aby umożliwić eksploatację kosza ratowniczego poszerzono drzwi boczne, rozbudowano także instalację klimatyzacji co pozwoliło na niezależne sterowanie temperaturą w kabinie pilotów i kabinie transportowej. PŁ/R zastał wyposażony w nowy radar pogodowy, zewnętrzny dźwig pokładowy SPG-300 oraz trzy reflektory poszukiwawcze. Śmigłowiec otrzymał również nowe wyposażenie nawigacyjne: GPS, radiowysokościomierz i wysokościomierz barometryczny oraz radiostacje.

 

Do wyczerpania resursu Mi-14PS 1013 pozostawał w gotowości do działań ratowniczych/ fot. Mariusz Kalinowski

Do wykonywania zadań ratowniczych w polskiej strefie odpowiedzialności SAR (ang. Search and Rescue - poszukiwania i ratownictwa) na Bałtyku oraz strefie przybrzeżnej (pas lądu o szerokości 100 km wzdłuż linii brzegowej) lotnictwo Marynarki Wojennej oprócz dwóch zmodernizowanych Mi-14PŁ/R posiada siedem maszyn typu W-3RM „Anakonda”. Dwie „Anakondy” wraz z PŁ/R-ami bazują na lotnisku w Darłowie, pozostałe na lotnisku w Gdyni Babich Dołach. Załogi tych maszyn pełnią naprzemiennie (na lotniskach w Gdyni lub Darłowie) całodobowe dyżury w systemie ratownictwa morskiego i lotniczego. Działania ratownicze wspierają również załogi samolotu patrolowo – rozpoznawczego pełniące dyżury na lotnisku w Siemirowicach
 


Do wyczerpania resursu Mi-14PS 1013 pozostawał w gotowości do
działań ratowniczych /fot. Mariusz Kalinowski

Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej to jedyna w kraju formacja przygotowana do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi. Od początku lat 90-tych lotnicy morscy uczestniczyli łącznie w 500 akcjach ratowniczych udzielając pomocy 256 osobom.

 


Wodowanie/ fot. Marian Kluczyński


Autor tekstu: kmdr ppor. Czesław Cichy


Mi-14PS 1013 podczas ćwiczeń ratowniczych - Port Wojenny w Gdyni/ fot. Marian Kluczyński


Źródło: Brygada Lotnictwa MW
comments powered by Disqus