Horała: trzeci pas na odcinku A2 Łódź-Warszawa - najbardziej niezbędna inwestycja drogowa dot. CPK
Rada Ministrów przyjęła we wtorek wykaz inwestycji towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o nowe linie kolejowe; budowę i przebudowę dróg publicznych oraz powstanie urządzeń i obiektów do obsługi ruchu lotniczego.
Horała pytany w Polskim Radiu RDC o nowe inwestycje planowane na odcinku autostrady A2 między Łodzią a Warszawą ocenił, że "to jest oczywiście rzecz podstawowa". "Odcinek A2 między Łodzią a Warszawą już teraz jest często zakorkowany. Zasadniczo dla mnie z perspektywy czasu - wtedy w ogóle nie byłem aktywny w polityce na poziomie krajowym - jest bardzo dziwnym, że kiedy budowano ten odcinek, nie zbudowano od razu trzech pasów, bo wydawała się to sprawa dość oczywista" - wskazał pełnomocnik rządu ds. CPK.
Zwrócił uwagę, że "jeżeli teraz jeszcze dołożymy do niego, mówiąc kolokwialnie, potoki pasażerów jadących do CPK - oczywiście będziemy zachęcali do skorzystania z kolei - 15 minut z Dworca Centralnego w Warszawie i nawet niecałe pół godziny z Łodzi koleją do CPK, ale wiadomo, że mimo wszystko znacząca część pasażerów będzie chciała, wolała podróżować samochodem - to dwupasmowa autostrada A2 tego po prostu nie udźwignie".
"Dobudowanie trzeciego pasa to chyba taka najbardziej, z punktu widzenia tego momentu otwarcia CPK, niezbędna inwestycja drogowa, a w dalszej kolejności - obwodnica autostradowa Warszawy, czyli trasa A50, tak ona w planach jest nazywana, i jej wyprowadzenie w kierunku północno-zachodnim, czyli fragment trasy S10, gdzieś do okolic Torunia, Włocławka. Czyli połączenia z autostradą A1" - mówił Horała.
Przekazał, że jest to inwestycja realizowana przez GDDKiA, ale zintegrowana i włączona w plan zarzadzania projektowego CPK.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju. (PAP)
autor: Katarzyna Krzykowska
ksi/ pad/
Komentarze