Przejdź do treści
Źródło artykułu

Hamryszczak: w przyszłej perspektywie UE możliwe dofinansowanie inwestycji lotniskowych

W przyszłej perspektywie finansowej UE 2021-2027 możliwe będzie uzyskanie dofinansowania na inwestycje na lotniskach w zakresie ochrony i poprawy bezpieczeństwa ruchu lotniczego – powiedział w czwartek w Rzeszowie na kongresie Sky&More wiceminister inwestycji i rozwoju Adam Hamryszczak.

Hamryszczak przypomniał, że w obecnej perspektywie finansowej (2013-2020) nie można było uzyskać unijnego dofinansowanie na inwestycje w infrastrukturę lotniskową.

Podkreślił, że w ramach zaprezentowanego przez Komisję Europejską w maju 2018 roku projektu rozporządzenia na nową perspektywę unijną także przewidziano wyłączenia inwestycji w infrastrukturę portów lotniczych z dofinansowania.

„Z inicjatywy polskiego rządu w ramach dotychczasowych negocjacji udało się złagodzić to wyłączenie, umożliwiając finansowanie inwestycji w ochronę i poprawę bezpieczeństwa ruchu lotniczego, czyli to jest popularnie nazywany obszar safety and security” – zaznaczył Hamryszczak.

Wiceminister inwestycji i rozwoju podkreślił również, że Parlament Europejski w marcu br. przyjął poprawkę, w której m.in. umożliwił finansowanie inwestycji lotniskowych w portach, które znajdują się w sieci bazowej TEN-T. W Polsce do tej sieci należy 8 największych lotnisk.

W przyszłej perspektywie UE inwestycje lotniskowe będzie można sfinansować m.in. z programu „Łącząc Europę”. Jak wskazał Hamryszczak, inwestycje te będą musiały mieć na celu „dostosowanie europejskiej gałęzi transportowej do wymogów wojskowych”. Z tej możliwości będą mogły skorzystać porty lotniskowe, które są właśnie w sieci TEN-T.

Hamryszczak dodał, że jest jeszcze za wcześnie, by mówić o konkretnych kwotach, które przeznaczone będą na inwestycje w portach lotniczych. „Negocjacje wciąż się toczą i jak widać zmierzają w korzystnym dla Polski w kierunku, choć oczywiście zakres finansowania infrastruktury lotniskowej jest ograniczony. Polska opowiada się za całkowitym usunięciem tego wyłączenia, ale plan minimum to utrzymanie tego kompromisowego rozwiązania” – mówił.

Zdaniem Hamryszczaka lotniska regionalne są bardzo ważne dla rozwoju gospodarczego poszczególnych województw. „Myślę, że Komisja Europejska musi zrozumieć, że tak naprawdę lotniska regionalne niesamowicie wpływają na rozwój danego regionu. Wpływają na różnego rodzaju wymianę handlową, rozwój turystyki, na przyciąganie nowych inwestorów. Tworzą też nowe miejsca pracy” – podkreślił wiceszef resortu inwestycji i rozwoju.

Przedstawił też dane, z których wynika, że ruch lotniczy będzie wzrastał w najbliższych lata od 7 do 8 proc. rocznie. (PAP)

autor: Wojciech Huk

huk/ drag/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony