Przejdź do treści
Źródło artykułu

Gliński: Singapur jest zainteresowany rozwijaniem biznesu z Polską

Singapur jest zainteresowany rozwijaniem biznesu z Polską, a uruchomienie przez PLL LOT bezpośredniego połączenia na trasie Warszawa-Singapur może przyczynić się do jego rozwoju – ocenił w czwartek wicepremier, minister kultury Piotr Gliński.

Wicepremier przebywa w Singapurze w związku z inauguracją przez PLL LOT bezpośredniego połączenia między Warszawą a Singapurem. W trakcie swojej wizyty Gliński spotkał się m.in. z wicepremierem Singapuru, ministrem koordynującym ds. ekonomicznych i socjalnych Tharmanem Shanmugaratnam.

„Spotkałem się dzisiaj z wicepremierem Singapuru, który odpowiedzialny jest głównie za sprawy finansowe. (…) Strona singapurska jest zainteresowana tego rodzaju biznesem, ponieważ otwarcie tego połączenia lotniczego, to jest biznes. Ale biznes traktowany szerzej, to jest także kontakt dwóch kultur, rozwój bardzo wielu dziedzin społecznych, kulturowych” – powiedział dziennikarzom Gliński podczas uroczystej gali inaugurującej bezpośrednie połączenie lotnicze narodowego przewoźnika.

Zdaniem wicepremiera, LOT „bardzo aktywnie” wykorzystuje światowy bum gospodarczy, a także wzrastające zapotrzebowanie na podróże lotnicze. Jak ocenił, Singapur i kraje go otaczające, stwarzają „duży potencjał” na podróże turystyczne i biznesowe do Europy Wschodniej i Centralnej.

„Uruchomienie przez LOT tego kierunku spowoduje, że z narodowym przewoźnikiem będą podróżowali pasażerowie m.in. z Australii, czy Filipin. Chcemy być aktywni w tym regionie, który się dynamicznie rozwija” – powiedział.

Gliński przekazał, że rozmawiał w wicepremierem Singapuru także o budowie Centralnego Portu komunikacyjnego. Jego zdaniem, CPK to „poważna inwestycja rozwojowa”, która „robi wrażenie”.

Jak dodał, podczas rozmowy dwóch polityków została poruszona także kwestia singapurskich funduszy inwestycyjnych. „Stanowią dla nas w jakiejś mierze przykład. Rozwój poprzez mądre i sensowne zaangażowanie państwa, kooperacja państwa z prywatnym biznesem jest takim modelem, który w tej chwili ma największe sukcesy na świecie. A szczególnie w tej części świata” – powiedział.

Przypomniał, że polskie firmy są obecne w Singapurze, działa tutaj również Zagraniczne Biuro Handlowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

„Musimy otwierać się na różne możliwości. To bezpośrednie połączenie lotnicze jest swego rodzaju bodźcem rozwojowym. Fakt, że Polska staje się teraz specjalną strefą ekonomiczną na całym terytorium, jest czymś atrakcyjnym, co zwiększa możliwość wyboru ewentualnego miejsca do inwestycji” – podkreślił wicepremier. Jak dodał, oprócz turystki i biznesu, Polska ma szansę na podbój Singapuru także m.in. produktami rolno-spożywczymi, jak również kosmetykami, czy IT.

Organizacjami wspierającymi międzynarodową wymianę handlową w Singapurze są Economic Development Board (EDB) oraz International Enterprise Singapore (IE). EDB jest agencją rządową podlegającą Ministerstwu Handlu i Przemysłu. Agencja jest odpowiedzialna za umocnienie pozycji Singapuru na globalnej scenie biznesu, innowacji i talentu, IE to inna agencja rządowa, która do głównych swoich zadań zalicza promocję międzynarodowego handlu.

Singapur to jedna z najprężniej rozwijających się gospodarek regionu, a w przeliczeniu na mieszkańca trzeci najbogatszy kraj świata. Przychód per capita sięga 90,1 tys. dol. rocznie. Ten azjatycki tygrys jest też największym inwestorem w Polsce spośród krajów ASEAN (Association of Southeast Asian Nations) i piątym spośród wszystkich krajów azjatyckich". Singapur zajmuje także szóste miejsce pod względem największych inwestycji w Unii Europejskiej. Według danych PAIiH w 2016 r.

Singapur był szóstym (po Turcji, Chinach, Arabii Saudyjskiej, Indiach oraz ZEA) największym odbiorcą polskiego eksportu w Azji. Wymiana handlowa pomiędzy obydwoma krajami w 2016 r. osiągnęła wartość ponad 1 331,6 mln USD, przy czym import wyniósł 699,0 mln USD, a eksport z Polski 632,6 mln USD. Saldo polskiej wymiany handlowej z Singapurem w 2016 r. było tylko nieznacznie ujemne i wyniosło -66,3 mln USD. Singapur (wraz z Wietnamem), niezmiennie od wielu lat, pozostaje najważniejszym parterem handlowym Polski w regionie Azji Południowo-Wschodniej. (PAP)

Z Singapuru Aneta Oksiuta

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony