Przejdź do treści
Lotnictwo 03/2009
Źródło artykułu

Marcowy numer "Lotnictwa" już w salonach prasowych

Ukazał się najnowszy numer magazynu Lotnictwo. Znajdziecie w nim następujące tematy:

Jerzy Liwiński
Airbus – Boeing 2008
W ub. roku dwaj najwięksi producenci samolotów komunikacyjnych – europejski Airbus i amerykański Boeing – dostarczyli liniom lotniczym 858 samolotów i pozyskali 1439 nowych zamówień netto. Liderem w dostawach i sprzedaży zarówno pod względem ilościowym jak i wartościowym jest Airbus. Portfel niezrealizowanych zamówień wzrósł do 7429 samolotów i przy obecnym poziomie produkcji zabezpiecza ją na osiem lat.

Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Mc Donnell F-4E Phantom II cz.3
Wielozadaniowy samolot myśliwski Phantom II został opracowany na zamówienie Marynarki Wojennej USA przez firmę McDonnell (McDonnell Douglas). Phantom II były wykorzystywane przez amerykańskie siły zbrojne (US Navy, US Marine Corps, US Air Force) od 1960 r. do 1996 r., służąc jako myśliwiec przewagi powietrznej, samolot myśliwsko-bombowy, przełamania obrony przeciwlotniczej i rozpoznawczy. Phantom II odniósł także duży sukces eksportowy...

Piotr Butowski
Wystawa Aero India 2009
W Bangalore nie było widać kryzysu, wystawa Aero India (11–15 lutego) jest zdecydowanie zorientowana na technikę wojskową, a w tej dziedzinie – zwłaszcza po ataku terrorystycznym w Mumbaju w listopadzie ubiegłego roku – Indie nie zamierzają oszczędzać. Lista toczących się obecnie przetargów na nowe samoloty i śmigłowce dla indyjskich sił zbrojnych robi ogromne wrażenie. W ciągu dziesięciu lat Siły Powietrzne Indii otrzymają około 1000 samolotów i śmigłowców; solidną liczbę statków powietrznych otrzymają też siły lądowe i morskie. Główny indyjski producent lotniczy, firma Hindustan Aeronautics Limited ma podpisane kontrakty na wyprodukowanie w ciągu najbliższych pięciu lat około 370 samolotów i śmigłowców o wartości 10 mld USD. Ponad 90% zamówień pochodzi od Sił Zbrojnych Indii; w portfelu zamówień są samoloty Su-30MKI, LCA Tejas, Hawk, IJT HJT-36 Sitara, Do 228 i śmigłowce ALH Dhruv i Cheetal.

Michał Fiszer, Jerzy Gruszczyński
Boeing 747 - czterdzieści lat w przestworzach
W chwili oblatania Boeing 747 był największym pasażerskim samolotem świata. W trakcie eksploatacji okazał się on samolotem bardzo udanym, skala sukcesu bowiem daleko przerosła oczekiwania jego twórców. Dziś powstaje trzecia generacja Boeinga 747, choć obecnie samolot ma poważnego konkurenta – jeszcze większego europejskiego Airbusa 380. Czy oznacza to koniec kariery popularnego Jumbo Jeta?

Norbert Bączyk
Dylematy obrony przeciwlotniczej Polski
Wedle opracowanego w ubiegłym roku planu rozwoju Sił Zbrojnych RP na lata 2009–2018, najważniejszym programem w rozdziale modernizacja techniczna miało być unowocześnienie naziemnych środków obrony przeciwlotniczej. Uznano to za największe wyzwanie dla polskich sił zbrojnych w drugiej dekadzie XXI wieku, tak jak program samolotowy był dla nich w pierwszej.

Waldemar Zwierzchlejski
Walka o Księżyc cz.1
Dziś, po czterdziestu latach od wylądowania pierwszych ludzi na Księżycu na pytanie, czy to Rosjanie mogli być tam pierwsi, w dalszym ciągu nie ma rozstrzygającej odpowiedzi. Choć formalnie ich programy księżycowe zostały odtajnione, to nadal wiele istotnych dokumentów pozostaje w zamkniętych archiwach. W niniejszym artykule starałem się korzystać ze źródeł uznanych za najbardziej wiarygodne, licząc, że pozwoli to czytelnikowi na wyrobienie sobie zdania, czy w 1969 r. na zatkniętej na powierzchni Srebrnego Globu fladze, zamiast gwiazd i pasów mogły widnieć sierp i młot.

Jerzy Gruszczyński, Michał Fiszer
Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej 1990-1999. Od współpracy do integracji z NATO cz. II
Wojska Radiotechniczne WLOP sprawnie wyszły z Jednolitego Systemu Obrony Powietrznej Układu Warszawskiego. Plany dowództwa WLOP wobec WRt były początkowo wielce obiecujące. Wyeksploatowane stacje radiolokacyjne pochodzenia radzieckiego i polskiego zamierzano zastąpić nowymi stacjami trójwspółrzędnymi produkowanymi przez rodzinny przemysł.

Michał Kopacz
Zatopienie krążownika Kinugasa
Historia zagłady japońskiego ciężkiego krążownika Kinugasa do dnia dzisiejszego nie doczekała się dokładnego opisu przebiegu wydarzeń. W ogólnodostępnej literaturze można spotkać jedynie dość lakoniczne informacje o zatopieniu. Dodatkowo są one często sprzeczne – raz okręt tonął od bliskich wybuchów bomb z zaledwie kilkudziesięcioma ofiarami, innym razem szedł na dno z setkami zabitych i burtami podziurawionymi przez pięć torped. Zatopienie krążownika na swoje konto zapisywali zarówno piloci US Navy, jak i US Marine Corps.

Tymoteusz Pawłowski
Lotnictwo myśliwskie w Europie w 1939 r.
Niemal każdy przekaz o działaniach w powietrzu podczas drugiej wojny światowej jest pełen stwierdzeń, że lotnictwo walczących stron było przestarzałe. I tak, u progu wojny, przestarzałe samoloty myśliwskie latały we Francji, ZSRR, Włoszech, Rumunii, Jugosławii, no i oczywiście w Polsce. Jednak... co to znaczy „przestarzały myśliwiec”? A jak wyglądał typowy samolot myśliwski drugiej połowy lat trzydziestych ubiegłego wieku?

Ponadto w numerze:
Aktualności wojskowe, cywilne i kosmiczne
Tactical Leadership Programme 2009-1
Piąta grupa pilotów rozpocznie szkolenie na T-50
F-16 nadal w cenie
Aktualności z ITWL
Nowa baza LPR w Płocku
System bezpieczeństwa lotnictwa cywilnego
Aleksander Maisner (1921–2008)
Poster: Boeing 747-45EM tajwańskich linii lotniczych Eva Air

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony