Eksperci ICAO badają w Mińsku okoliczności lądowania tam 23 maja samolotu Ryanair
O spotkaniu z ekspertami ICAO poinformowało ministerstwo transportu i komunikacji - podał portal Naviny.by. Uczestniczyli w nim m.in. minister transportu, dyrektor departamentu lotnictwa w tym resorcie oraz inni urzędnicy odpowiedzialni za transport lotniczy.
Z komunikatu wynika, że minister transportu Alaksiej Auramienka zadeklarował, że Białoruś „zapewni dostęp do wszystkich materiałów i informacji w celu obiektywnego zbadania okoliczności incydentu”. „Trzeba zrobić wszystko, by obywatele naszych krajów, jak wcześniej, mogli podróżować w regionie Europy i Azji” – powiedział.
Przedstawiciele ICAO oświadczyli, że będą pracować w warunkach „otwartości i obiektywności”, a w Mińsku potrzebują uściślić szereg faktów i zebrać dodatkowe informacje i materiały.
W komunikacie podano, że efektem pracy ekspertów na Białorusi ma być wstępny raport, który zostanie opublikowany we wrześniu. Raport końcowy ma być gotowy do listopada 2022 r.
23 maja na lotnisku w Mińsku doszło do przymusowego lądowania samolotu Ryanair lecącego z Aten do Wilna, rzekomo z powodu informacji o bombie na pokładzie. Następnie służby Białorusi aresztowały lecących tym samolotem białoruskiego opozycyjnego blogera Ramana Pratasiewicza i jego partnerkę, obywatelkę Rosji Sofię Sapiegę.
Strona białoruska przedstawia lądowanie samolotu Ryanair w Mińsku jako awaryjne i przekonuje, że postępowała zgodnie z przepisami. Kraje zachodnie uważają, że doszło do wymuszenia lądowania przy użyciu wojskowego myśliwca i pod naciskiem kontrolerów.
Działania Białorusi potępiło wiele rządów, w tym Polska, zarzucając władzom w Mińsku złamanie prawa międzynarodowego, piractwo, „terroryzm państwowy” i „porwanie samolotu”.
Incydent z samolotem Ryanair doprowadził do zakazu lotów nad UE (i Ukrainą) dla samolotów z Białorusi oraz odmowy korzystania z przestrzeni powietrznej Białorusi. Kraje zachodnie zapowiedziały też po incydencie wprowadzenie nowych sankcji wobec władz w Mińsku.
Z Mińska Justyna Prus (PAP)
Komentarze