Deloitte: przychody przemysłu lotniczego w ub.r. - ponad 690 mld dol.
Raport Deloitte "Global A&D financial performance study (2012)" pokazuje, że kryzys nie dotknął sektora lotniczego. Przychody z lotnictwa cywilnego wzrosły o 16,2 proc. (38,4 mld dolarów). Maleje za to udział lotnictwa wojskowego, którego przychody uszczupliły się o 1,3 proc., czyli o 4,4 mld dolarów.
Z raportu wynika, że z roku na rok producenci samolotów i sprzętu lotniczego odnotowują coraz lepsze wyniki. W ubiegłym roku zysk operacyjny całej światowej branży lotniczej wzrósł o 8,4 proc. i wyniósł 59,5 mld dolarów. I także w tym przypadku był to wynik wypracowany głównie przez wytwórców sprzętu dla przez lotnictwo cywilne.
"Jeszcze kilka lat temu lotnictwo wojskowe stanowiło dwie trzecie całego sektora. W tej chwili jest to już niewiele ponad 50 proc. W ciągu kilku lat proporcje pomiędzy producentami samolotów wojskowych, a samolotów pasażerskich powinny się wyrównać" – powiedział cytowany w komunikacie Jakub Podleśny z Deloitte.
Na słabnące wyniki działu produkcji dla lotnictwa wojskowego największy wpływ - zdaniem ekspertów - miało zakończenie kilku znaczących konfliktów zbrojnych oraz sytuacja tego sektora w USA, który nadal odczuwa skutki cięć budżetowych.
W przypadku lotnictwa cywilnego, w 2012 r. dwie największe firmy w tej branży, czyli Boeing i Airbus przekroczyły poziom produkcji z poprzedniego roku dostarczając 1 tys. 189 samolotów. Według Deloitte, to najlepszy wynik osiągnięty w historii dużych pojazdów lotnictwa cywilnego. W sumie przychody tych dwóch producentów wyniosły 20,5 mld dolarów.
Z analizy Deloitte wynika, że europejskie firmy lotnicze wychodzą z "dołka" ekonomicznego i gonią firmy amerykańskie. "Wzrost przychodów w tym sektorze w USA wyniósł 5,1 proc., a europejskich firm 7,9 proc. choć trzeba zaznaczyć, że ich zysk operacyjny i zwrot z kapitału inwestycyjnego są wciąż niższe" – powiedział Podleśny.
Według ekspertów Deloitte, polski przemysł lotniczy jest coraz bardziej innowacyjny. 10-12 proc. przychodów w tym sektorze przeznacza się na badania i rozwój, podczas gdy w innych gałęziach gospodarki poziom ten nie przekracza 3 proc.
Z raportu wynika, że w Polsce w branży lotniczej działa około 100 przedsiębiorstw, zatrudniających ponad 23 tys. osób. Pierwsze trzy kwartały 2012 r. zaowocowały przychodami na poziomie 3,4 mld zł. 80 proc. przychodów w tym sektorze stanowi eksport sprzętu do USA, Wenezueli, Indonezji, Włoch, Hiszpanii i Niemiec. (PAP)
aop/ mki/
Komentarze