Bydgoszcz: port lotniczy uruchomił własną służbę lotniskowej informacji powietrznej
W piątkowym komunikacie rzecznik portu Daniel Mackiewicz podał, że w czwartek (17 października) lotnisko obsłużyło pierwszy lot samodzielnie - bez angażowania służb Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
"Port Lotniczy Bydgoszcz SA uzyskał certyfikat i ministerialne wyznaczenie w zakresie zapewniania służb żeglugi powietrznej AFIS i służby meteorologicznej MET, pozwalający na uruchomienie własnej służby informacji powietrznej. Dzięki temu lotnisko zapewni dostępność dla wszystkich pilotów w trybie całodobowym. Służba informacji powietrznej oraz służba MET obsługiwać będą samoloty również w godzinach, w których nie jest sprawowana kontrola ruchu lotniczego przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej" - napisano.
Prezes Portu Lotniczego Bydgoszcz SA Tomasz Moraczewski ocenił, że wpłynie to korzystnie na dalszy rozwój lotniska, a także zwiększy jego możliwości operacyjne.
"Utworzenie służb AFIS pozwala na obsługę statków powietrznych przewoźników rejsowych, jak i General Aviation, również w godzinach, w których służby PAŻP nie są obecne na lotnisku Bydgoszcz" – dodał Moraczewski.
Port podkreśla, że służby AFIS i MET, które od 1 stycznia 2020 będą funkcjonowały pozwolą zmierzyć się z wyzwaniem rosnącego ruchu lotniczego i zapewnią płynność działań. W roku 2010 na bydgoskim lotnisku odbyły się 5799 operacje lotnicze, zaś w roku 2018 – 8763 lądowania i starty.
"Uruchomienie AFIS w Porcie Lotniczym Bydgoszcz to dobra informacja dla naszej organizacji szkolenia lotniczego. Zapotrzebowanie na szkolenia dla pilotów z roku na rok rośnie, nasza szkoła w ubiegłym roku wyszkoliła ponad 90 kursantów z 5 krajów, a w 2019 zakładamy 40 proc. więcej liczby przeprowadzonych szkoleń. Szerszy zakres godzinowy pracy lotniska pozwoli na dalszy rozwój naszych usług wśród adeptów lotnictwa w całej Europie" - podkreślił prezes Szkoły Latania Grafprom Aviation Tomasz Dunajski.
Służba AFIS zapewnia m.in. informacje o zmianach stanu lotu, a także stanie pola naziemnego, warunkach pogodowych czy niebezpieczeństwie kolizji samolotów. (PAP)
autor: Tomasz Więcławski
twi/ amac/
Komentarze