Przejdź do treści
Źródło artykułu

Budowa lotniska w Świdniku może ruszyć w tym roku

Port Lotniczy Lublin S.A. otrzymał ostateczną decyzję środowiskową w sprawie budowy lotniska w Świdniku (Lubelskie). To ostatni dokument potrzebny do uzyskania decyzji wojewody zezwalającej na rozpoczęcie prac budowlanych. Mogą się one zacząć jeszcze w tym roku.

Ostateczną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji (zwaną środowiskową) wydał Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska, który, po rozpatrzeniu odwołań, utrzymał w mocy decyzję wydaną w tej sprawie w maju przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Lublinie. Od decyzji regionalnej wpłynęły 54 odwołania, wszystkie zostały oddalone.

Decyzja środowiskowa to ostatni dokument konieczny do skompletowania wniosku o pozwolenie na budowę, który został złożony do wojewody lubelskiego. Jeśli decyzja zostanie wydana (a wojewoda ma na to maksymalnie trzy miesiące), budowa portu lotniczego może ruszyć jeszcze w tym roku.

"Ta decyzja środowiskowa, która jest efektem niemal rocznego okresu postępowania w kontekście środowiskowych uwarunkowań budowy lotniska, otwiera decydujący rozdział, bo przechodzimy już od fazy przygotowania inwestycji do jej realizacji, a na to czekają mieszkańcy Lublina i Lubelszczyzny" - powiedział wicemarszałek województwa lubelskiego Jacek Sobczak. Jak podkreślił, wszystkie czynności prawne z tym związane były wykonane z ogromną rzetelnością. Według prezesa spółki Port Lotniczy Lublin Grzegorza Muszyńskiego, jeśli pozwolenie na budowę zostanie wydane niedługo i uda się rozpocząć prace w październiku tego roku, to port lotniczy w Świdniku powinien zacząć działać jeszcze w 2012 r. "Jest szansa, żeby już wtedy odbywały się regularne połączenia lotnicze" - zaznaczył.

W Świdniku ma powstać port lotniczy, który będzie mógł obsłużyć docelowo ponad 2 mln osób rocznie. Pas startowy ma mieć długość 2,5 tys. metrów. Całe lotnisko ma zająć ponad 300 ha. Wykupione zostało już większość z ok. 100 ha gruntów pod lotnisko od osób prywatnych. Wcześniej wykupiono trawiaste lotnisko zakładów PZL Świdnik, na którym znajduje się kolonia susła perełkowanego. Obszar ten jest włączony do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. Aby ochronić susły przed zniszczeniem zdecydowano, że pas startowy będzie poza ich siedliskiem. Pociąga to konieczność wycięcia ok. 150 ha lasów, stanowiących tzw. zielony pierścień Lublina. Strata ta ma być zrekompensowana zalesieniem innych terenów o podobnej powierzchni.

Pełną dokumentację projektową lotniska w Świdniku wykonało konsorcjum trzech firm (hiszpańska firma inżynieryjna SENER, pracownia architektoniczna ARE z Warszawy oraz Biuro Studiów i Projektów Lotniskowych Polconsult), które wygrało konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno-urbanistycznej lotniska.

W czerwcu 2008 r. Komisja Europejska zgodziła się na wydanie ze środków publicznych blisko 300 mln zł na budowę lotniska. Na ten cel przeznaczono już 49 mln euro z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2014 (połowa tej kwoty ma pochodzić z funduszy europejskich) oraz 14 mln zł z Kontraktu Wojewódzkiego. Szacowany koszt inwestycji to ponad 200 mln zł. 100 proc. udziałów w spółce Port Lotniczy Lublin mają samorządy Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego oraz powiatu świdnickiego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony