British Airways: pierwszy zysk po 2 latach strat
Linie British Airways po dwóch latach rekordowo wysokich strat, za 6 miesięcy - do końca września - miały 158 mln funtów zysku przed opodatkowaniem, w porównaniu z 292 mln strat w analogicznym okresie rok wcześniej.
Rentowny w III kwartale tego roku był także strategiczny partner BA - Iberia, stratny w analogicznym kwartale ub. r. Obie linie po raz ostatni przedstawiły swoje wyniki osobno, w przyszłości będą to robić razem. W listopadzie ich udziałowcy będą głosowali nad fuzją.
W ocenie komentatorów, wyniki są oznaką, że duże linie lotnicze, które zostały mocno poszkodowane przez spadek popytu w następstwie kryzysu, zaczynają odzyskiwać rentowność.
Wsparciem dla zysków BA była wyższa sprzedaż biletów w najbardziej dochodowych klasach: biznes i pierwszej. W czasie recesji przewoźnicy zmniejszyli potencjał operacyjny, stąd wzrost popytu przełożył się na wyższy zysk ze średniej ceny biletu.
Linie BA zakomunikowały w piątek, że zysk w ostatnim półroczu zwiększył się o 17 proc., a ogólne przychody wzrosły o 8,4 proc. Dotychczasowe prognozy BA za cały obecny rok obrachunkowy do końca marca 2011 r. zakładają, że przewoźnik wyjdzie na zero, ale niewykluczone, że zostaną skorygowane w górę.
Otoczenie dla biznesu komunikat BA uznaje za "wciąż niepewne, a (zapowiedziany) nowy podatek (tzw. APD - airport departure tax) w tym kontekście nie pomaga". Zabiegi przewoźnika w związku z tym w dalszym ciągu będą koncentrować się na zmniejszaniu kosztów własnych.
W ostatnich dniach Lufthansa i Air France-KLM podniosły swoje prognozy, a linie United Airlines, po połączeniu się z Continental, miały najlepszy wynik za III kw. od 10 lat (473 mln USD zysku).Międzynarodowe Stowarzyszenie Transportu Lotniczego (IATA) podniosło ostatnio prognozę globalnych zysków linii lotniczych za br. do 8,9 mld USD z 2,5 mld USD w czerwcu.
Tymczasem w W. Brytanii na listopad zapowiedziano nowe strajki: w BBC oraz w straży pożarnej. Związek zawodowy dziennikarzy (NUJ), zrzeszający 17 proc. pracowników korporacji, odrzucił najnowsze propozycje managementu ws. zakładowego funduszu emerytalnego, a strażacy nie godzą się na zmianę systemu zmianowego.
W najbliższym czasie związek zawodowy Unite, zrzeszający pracowników pokładowych BA, przeprowadzi wśród członków głosowanie ws. najnowszej oferty managementu, która może zakończyć spór z personelem pokładowym na tle nowych warunków płacy, stawek płacy, obciążenia obowiązkami i awansów.
Komentarze