Amerykański samolot kosmiczny X-37B bije kolejne rekordy
Poinformował o tym „Los Angeles Times”.
X-37B, nazywany także Orbital Test Vehicle-2, to zrobotyzowany samolot kosmiczny należący do US Air Force. Jest on jednym z najbardziej zaawansowanych zautomatyzowanych samodzielnych statków kosmicznych i jednocześnie tajnym projektem technologicznym rządu USA.
Samolot kosmiczny został wyniesiony 5 marca w przestrzeń kosmiczną przez rakietę Atlas V z Cape Canaveral na Florydzie. Po rekordowym 270-dniowym locie na orbicie miał samodzielnie wejść w atmosferę i wylądować w reżimie zdalnej kontroli w bazie lotniczej Vandenberg.
Jak jednak poinformował „Los Angeles Times”, płk Tom McIntyre, dyrektor programów statków kosmicznych, misja została przedłużona „ponieważ pojawiły się możliwości wykonania nowych eksperymentów i zwiększenia przez to jej wartości”.
Dowództwo Wojsk Lotniczych USA i Pentagon nie podały nowego terminu zakończenia misji. Jak wynika z informacji nieoficjalnych zdobytych przez media, prawdopodobnie samolot kosmiczny dokonuje prób nowego sprzętu do obserwacji powierzchni Ziemi – zespołu czujników i kamer bardzo wysokiej rozdzielczości.
Niezależnie od terminu lądowania, lot X-37B będzie rekordową, najdłuższą misją urządzenia kosmicznego wysłanego z Ziemi, które na nią powróci. W lotach załogowych bądź satelitów czy próbników powracały bowiem samodzielnie tylko lądowniki, które stanowiły niewielką część masy statku wyniesionego w kosmos.
Zbudowany w przez dział Space and Intelligence Systems koncernu Boeing, w zakładach Huntington Beach, X-37B jest maszyną niewielką. Ma długość 8,8 m i rozpiętość 4,5 m. Wygląda jak pomniejszona wersja promu kosmicznego – dwa tego typu samoloty kosmiczne zmieściłyby się w 18-metrowej ładowni nie latających już promów. Może zabrać na pokład ładunek o masie ładunku małej półciężarówki.
X-37B odbył pierwszy lot w kwietniu 2010. Po udanej 224-dniowej misji orbitalnej wylądował w reżimie zdalnego sterowania w bazie Vandenberg. (PAP)
mmej/ agt/
Komentarze