Przejdź do treści
Źródło artykułu

FAA coraz bliżej wprowadzenia obowiązkowej rejestracji dronów

W związku ze zbliżającym się okresem świątecznym, w którym coraz bardziej dostępne finansowo bezzałogowe statki powietrzne stają się popularnym prezentem, Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) przygotowała nowe przepisy odnośnie użytkowania tych konstrukcji. Zgodnie z przedstawioną propozycją, większość właścicieli dronów będzie musiała teraz rejestrować je w federalnym rejestrze.

Zalecenia wydane przez grupę roboczą utworzoną przez Agencję zakładają, że będzie to największy dotychczasowy krok poczyniony przez rząd w związku z szybkim wzrostem liczby dronów. Stowarzyszenie Consumer Technology Association szacuje, że w sezonie świątecznym w Stanach Zjednoczonych zostanie sprzedanych ok. 400 tys. takich konstrukcji.

Są one zwykle wykorzystywane do celów prywatnych, ale niektóre niezgodnie z prawem i jednocześnie powodując ryzyko dla załogowych statków powietrznych. FAA planuje wdrożyć większość zaleceń w grudniu, tak aby zaczęły one obowiązywać jeszcze przed świętami. Rząd ma już także zarys przepisów, które ograniczą używanie dronów w celach komercyjnych, takich jak dostarczanie przesyłek.
.
"FAA musi sprostać rosnącej presji politycznej, żeby zrobić coś przed incydentem, którego nikt nie chce, a który w końcu może się zdarzyć", powiedziała Anne Swanson, prawnik kancelarii prawniczej z Waszyngtonu.


Choć drony funkcjonują na rynku od lat, to ich popularność wzrosła dopiero niedawno wraz z postępem technologii oraz większym zainteresowaniem wykonywaniem fotografii i filmów z powietrza. Szersza gama zastosowań sprawiła również, że pojawiły się nowe pytania dotyczące ochrony prywatności, bezpieczeństwa i uciążliwości tych konstrukcji. W ciągu ostatnich dwóch lat, FAA otrzymała setki skarg odnośnie zdarzeń związanych z dronami lub ich nieprzepisowego wykorzystywania. Przykładowo, w maju br. operator drona został aresztowany po tym, jak wykonywał loty swoim urządzeniem w pobliżu Białego Domu.

Oprócz zarejestrowania każdego statku powietrznego w krajowej bazie danych, właściciele będą mieli umieścić na każdej konstrukcji numer rejestracyjny przyznany przez urząd. Grupa zaleciła również, aby właściciele dronów pozostawiali swoje nazwiska i adresy, ale opcjonalnie dopuszcza wykorzystanie adresów e-mail i numerów telefonów. Zasady te miałyby zastosowanie odnośnie dronów o wadze od 0,23 kg (0,5 funta) do prawie 25 kg (55 funtów).

Grupa zadaniowa zaleciła także FAA wprowadzenie osobnych kar związanych z brakiem rejestracji dronów, które mogą przekroczyć nawet 25 tys. dolarów. Kwota ta została ustanowiona w celu powstrzymania wykorzystania bezzałogowców przez osoby zajmujące się handlem narkotykami lub oszustów podatkowych, ale nie powinna mieć zastosowania do użytkowników małych dronów.


"Zaleca się FAA jednoznacznie ustalenie rozsądnego harmonogramu i proporcjonalnych kar, które będą odmienne od tych odnoszących się do tradycyjnego lotnictwa załogowego", Grupa oznajmiła w swoim sprawozdaniu. "FAA jest pod ogromną presją, aby coś zrobić, ponieważ istnieją powszechne obawy odnośnie wykorzystywania dronów", powiedziała Loretta Alkalay, prawnik lotniczy i profesor Vaughn College of Aeronautics and Technology w Queens. "Ale nie sądzę, żeby rejestracja rozwiązała główne problemy", dodała.

Skargi te podkreśliły, jak trudno jest regulatorom stworzyć wytyczne dla dronów, ponieważ występuje permanentny spór hobbystów, producentów bezzałogowców, przemysłu lotniczego, który opiera się o kwestie prywatności i bezpieczeństwa. Największe watpliwości obejmują nadzór i kontrolę dronów oraz tego jakie ich rodzaje powinny być pod nią włączone.

Grupa zadaniowa FAA składała się z 25 osób, w tym przedstawicieli producentów bezzałogowych statków powietrznych, firm technologicznych, stowarzyszenia pilotów linii lotniczych oraz urzędników państwowych. Agencja dała im krótki czas wynoszący cztery tygodnie celem wystąpienia z zaleceniami dotyczącymi systemu rejestracji. FAA stwierdziła, że weźmie przedstawione zalecenia pod uwagę, a następnie opracuje nowe zasady.

Członkowie grupy zadaniowej podkreślali, że wdrożone zostało wiele kompromisów i napisali w swoim raporcie, że celem procesu rejestracji jest "zapewnienie odpowiedzialności poprzez stworzenie identyfikowalnych powiązań pomiędzy statkami powietrznymi i ich właścicielami oraz zachęcenie do osiągnięcia maksymalnego poziomu zgodności z przepisami poprzez wdrożenie procesu rejestracji tak prostego, jak tylko jest to możliwe".


Jednak producenci dronów i grupy reprezentujące ich operatorów skrytykowali te propozycje, jako idące zbyt daleko. Argumentują, iż minimalna waga 0,55 funta dla konstrukcji, które muszą być zarejestrowane, jest tak niska, że obejmuje zabawki, które nie są ze sobą takiego ryzyka jak drony.

"Niestety zalecenia grupy zadaniowej mogą ostatecznie okazać się nie do utrzymania przez wymóg rejestracji mniejszych urządzeń, które są zasadniczo zabawkami i nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa", powiedział Dave Mathewson, dyrektor Academy of Model Aeronautics, która zrzesza w USA 180 tys. członków, w tym również pilotów dronów. Według grupy zadaniowej, FAA powinna także przechowywać prywatne dane rejestracyjne i udostępniać je tylko organom ścigania. 


Czytaj również:
Prawnik: Obowiązek rejestracji dronów nie rozwiąże problemu

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony