Przejdź do treści
Źródło artykułu

NASA prowadzi prace nad cichym naddźwiękowym samolotem pasażerskim

Małymi krokami zbliża się powrót naddźwiękowego pasażerskiego transportu lotniczego, co związane jest z podpisaniem przez NASA umowy z Lockheed Martin na opracowanie projektu statku powietrznego tego typu, ale wytwarzającego mniej uciążliwy grom dźwiękowy. Ma to być pierwsza konstrukcja z ramach serii "X" projektu New Horizons Aviation, który ma ruszyć w roku budżetowym 2017.

Charles Bolden, Administrator NASA ogłosił wdrożenie programu podczas uroczystości w porcie lotniczym im. Reagana w Waszyngtonie. "NASA ciężko pracuje, aby uczynić latanie bardziej przyjaznym dla środowiska, bezpieczniejszym i cichszym - wszystko to celem budowania samolotów, które będą mogły latać szybciej i opracowania systemów lotniczych, który będą działały bardziej efektywnie", powiedział. "W związku z tym warto zauważyć, że już prawie 70 lat temu Chuck Yeager przełamał barierę dźwięku lecąc konstrukcją Bell X-1, która brała w badaniach dużych prędkości. Teraz kontynuujemy tę spuściznę w ramach projektu naddźwiękowego samolotu X-Plane, który ma być cichszy i realizować w przyszłości pasażerskie loty", dodał.

Do tego programu NASA wybrała zespół kierowany przez Lockheed Martin Aeronautics Company z Palmdale w Kalifornii, który ma opracować projekt for Quiet Supersonic Technology (QueSST). Pierwszym zadaniem jest przeprowadzenie analizy wykonalności, aby lepiej zrozumieć dopuszczalne poziomy dźwięku w całym kraju. NASA Commercial Supersonic Technology Project zwrócił się do zespołów branżowych celem przedstawienia koncepcji projektowych samolotu testowego, który będzie mógł latać prędkościami naddźwiękowymi, tworząc grom dźwiękowy, ale mniej destrukcyjny niż generowany przez obecnie użytkowane statki powietrzne.

"Opracowanie, budowa i loty testowe naddźwiękowego X-Plane są kolejnym logicznym krokiem w naszej drodze do umożliwienia podjęcia decyzji przez branżę w celu utworzenia możliwości wykonywania ponaddźwiękowych lotów pasażerskich”, powiedział Jaiwon Shin, administrator misji badawczej Aeronautics NASA.

10-letni program New Aviation Horizons ma przed sobą ambitny cel redukcji paliwa, emisji spalin i poziomu hałasu poprzez wprowadzenie innowacji w projekcie statku powietrznego, którego konstrukcja ma odbiegać od konwencjonalnych kształtów samolotu.

Więcej informacji dostępnych jest na stronie: www.nasa.gov

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony