Przejdź do treści
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": LTV A-7 Corsair II

W dniu 9 lipca 2023 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o amerykańskim poddźwiękowym samolocie szturmowym A-7 Corsair II, opracowanym w pierwszej połowie lat 60-tych. Zamówiła go amerykańska marynarka wojenna (NAVY). Potem też trafił do sił powietrznych (USAF), gdzie cieszył się dużym uznaniem. A-7 powstał na potrzeby wojny w Wietnamie, ale potem z dużym powodzeniem uczestniczył w kolejnych konfliktach zbrojnych. Był wysoko oceniany przez swoich użytkowników. A-7P jest też eksponatem w Muzeum Lotnictwa. Uczestnicy spotkania poznają historię, rozwój i konstrukcję tego ciekawego samolotu bojowego..

LTV A-7 Corsair II to amerykański poddźwiękowy, jednosilnikowy, jednomiejscowy odrzutowy samolot szturmowy przystosowany do operowania z lotniskowców, produkowany przez firmę Ling-Temco-Vought (LTV). Prototyp YA-7A został oblatany 27 września 1965 r. Samolot otrzymał nazwę Corsair II na cześć słynnego poprzednika z II wojny światowej, Vought F4U Corsair.

Pierwszy A-7A został przekazany eskadrze VA-174 Hellrazors 14 października 1966 r. Próby morskie odbyły się na pokładzie lotniskowca USS "America" w listopadzie tegoż roku. Corsairy zadebiutowały bojowo 3 grudnia 1967 r., podczas wojny wietnamskiej, atakując mosty i węzły drogowe w rejonie miast Vihn w Demokratycznej Republice Wietnamu (komunistyczny Wietnam Północny).

A-7B na USS Ticonderoga w 1968 r. (fot. Chester O. Morris, USN (www.navsource.org)/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

A-7 był ostatnim samolotem pokładowym US Navy przystosowanym do operowania z przebudowanych lotniskowców typu Essex (USS "Ticonderoga"). Był też jednym z nielicznych samolotów używanych zarówno przez US Navy i US Air Force. Jeszcze w okresie debiutu bojowego A-7 zrobił pozytywne wrażenie na przebywających z wizytą na pokładzie lotniskowca USS "Ranger" lotnikach USAF. Siły Powietrzne poszukiwały następców dla samolotów F-100 i F-105. Już 6 kwietnia 1968 r. oblatany został prototyp wersji lądowej YA-7D.

Samoloty A-7 produkowane były do 1983, zaś ich służba w lotnictwie US Navy trwała do marca 1991 roku. Obok USAF-u i US Navy szturmowce A-7 zostały zakupione w wersji lądowej przez Grecję, Portugalię i Tajlandię. Podczas wojny wietnamskiej używało ich także lotnictwo Wietnamu Południowego. 17 października 2014 roku A-7 Corsair II został oficjalnie wycofany z Polemikí Aeroporía (wojsk lotniczych Grecji), co ostatecznie zakończyło eksploatację tego samolotu na świecie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony