Thunderchief - polski akcent w Wojnie Wietnamskiej
Muzeum Lotnictwa Polskiego pozyskało w formie depozytu od Narodowego Muzeum Amerykańskich Sił Powietrznych w Dayton w stanie Ohio, samolot Republic F-105D-6RE Thunderchief, weterana Wojny Wietnamskiej.
Republic F-105 Thunderchief to amerykański naddźwiękowy samolot myśliwsko - bombowy, skonstruowany w latach 50-tych. Jego zadaniem miała być penetracja przestrzeni powietrznej przeciwnika i przenoszenie taktycznej broni jądrowej. Był jednym z samolotów należących do tzw. Century Series (Serii Stulecia - były to skonstruowane w latach 50-tych w Stanach Zjednoczonych naddźwiękowe samoloty bojowe F-100 Super Sabre, F-101 Voodoo, F-102 Delta Dagger, F-104 Starfighter, F-105 i F-106 Delta Dart). Był głównym typem samolotu uderzeniowego lotnictwa amerykańskiego podczas wojny w Wietnamie.
Egzemplarz o numerze seryjnym 59-1822, który można zobaczyć w Muzeum jest jednym z najsłynniejszych F-105 biorących udział w wojnie w Wietnamie. Należał do 335 Tactical Fighter Wing (Taktycznego Skrzydła Myśliwskiego), stacjonującego w bazie Takhli w Tajlandii. Jego pilotem był Amerykanin polskiego pochodzenia, major Donald Kutyna, późniejszy generał USAF, który nadał mu nazwę indywidualna Polish Glider (tł. Polski Szybowiec). Napis ten umieszczony był na wlocie powietrza do silnika. Major Kutna namalował na kadłubie pod kabiną pilota znak znacznie bardziej mówiący o jego polskich korzeniach. Znajdował się tam na czerwonej tarczy herbowej, biały orzeł w koronie. Pod tarczą umieszony był napis "Yankee Air Polak". Napis ten pochodził od przydomka nadanego amerykańskim pilotom przez Wietnamczyków, który w oryginale brzmiał "Yankee Air Pirates". Po wykonaniu generalnego remontu i przywróceniu malowania z okresu służby w Wietnamie, samolot stanie na ekspozycji.
Komentarze