Przejdź do treści
Republic F-105D Thunderchief (fot. muzeumlotnictwa.pl)
Źródło artykułu

Opowieści o 3 samolotach podczas "Dnia Wolnej Sztuki" w krakowskim Muzeum Lotnictwa

Serdecznie zapraszamy do odwiedzenia Muzeum Lotnictwa Polskiego w dniu 21.04.2018 r. Po raz pierwszy Muzeum będzie brało wówczas udział w akcji Dzień Wolnej Sztuki. W ramach Dnia Wolnej Sztuki w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie chce zaprosić wszystkich na opowieści o 3 samolotach: Sopwith F1. Camel, Spitfire oraz F105 Thunderchief. Przy każdym z eksponatów uczestnicy spotkania spędzą około pół godziny. Start o godzinie 12:00.

Według badań goście muzeów statystycznie spędzają przed każdym dziełem sztuki osiem sekund. Dzieje się tak dlatego, że wchodząc do muzeum, czujemy się zmuszeni do obejrzenia wszystkich dzieł, które się w nim znajdują. Efekt jest taki, że bezrefleksyjnie i kompulsywnie przebiegamy dziesiątki sal muzealnych, po czym jesteśmy zmęczeni i źli. Co gorsza, kompletnie nie pamiętamy i nie rozumiemy tego, co właśnie obejrzeliśmy.

Lekarstwem na tego typu bierne i męczące zwiedzanie jest Slow Art – ruch Wolnej, a raczej Powolnej Sztuki.


Sopwith F.1 Camel w Muzeum Lotnictwa Polskiego (fot. Wojciech Gorgolewski)

Egzemplarz Sopwith F.1 Camel znajdujący się w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego, o numerze B 7280, został zbudowany w zakładach Clayton and Shuttleworth w Lincoln. Od 30 marca 1918 roku służył w 1. Dywizjonie Służby Lotniczej Marynarki Królewskiej (RNAS). Z dniem 1 kwietnia 1918 roku, dywizjon ten został przemianowany na 201. Dywizjon Królewskich Sił Lotniczych (RAF). Latający na opisywanym płatowcu porucznik J. H. Foreman zniszczył dwa samoloty niemieckie. Po remoncie samolot został przekazany do 210 Dywizjonu RAF. Pomiędzy 16 czerwca, a 5 września 1918 roku kapitan H. A. Patey DFC latając na nim zniszczył dalszych 9 samolotów nieprzyjaciela. W dniu 5 września 1918 roku przymusowo lądował po stronie niemieckiej. Jego Sopwth F.1 Camel był testowany przez Niemców, a później prezentowany na ekspozycji lotniczej w Berlinie. Aktualnie jest to jeden z 5 zachowanych na świecie egzemplarzy tego płatowca. Najprawdopodobniej jest też najbardziej zasłużonym w bojach zabytkiem lotniczym I wojny światowej, na koncie latających nań pilotów jest bowiem łącznie 11 zestrzelonych maszyn niemieckich.


Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Samolot Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE ze znakami AU‑Y, znajdujący się w zbiorach Muzeum, został wyprodukowany w 1944 roku i przydzielony do 421. Dywizjonu Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych (RCAF). W 1956 roku znalazł się w Muzeum RAF w Hendon. W 1967 roku brał udział w zdjęciach do filmu Bitwa o Anglię (Battle of Britain), a w roku 1977 został przekazany do Muzeum Lotnictwa w Krakowie. Obecnie jest on prezentowany w barwach polskiego 308. Krakowskiego Dywizjonu Myśliwskiego, jako egzemplarz TB995 ZF-O. Pierwowzór trafił do dywizjonu 15 marca 1945 roku. „Zefiry”, wraz z całym 131. Polskim Skrzydłem Myśliwskim, stacjonowały w byłej bazie Luftwaffe na lotnisku Gilze-Rijen w Holandii. Maszyny tego dywizjonu wykonywały loty bojowe, atakując cele naziemne, wodne szlaki transportowe i stanowiska broni V-1 oraz V-2. Ostatnimi działaniami wojennymi 131. Skrzydła był udział w operacji Plunder. Po zakończeniu wojny dywizjon wszedł w skład Brytyjskich Powietrznych Sił Okupacyjnych.


Republic F-105D Thunderchief (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Prezentowany w Muzeum Lotnictwa Polskiego egzemplarz samolotu Republic F-105D Thunderchief o numerze seryjnym 59-1822, jest jednym z najsłynniejszych F-105D biorących udział w wojnie w Wietnamie. W 1970 r. należał do 355 Tactical Fighter Wing, stacjonującego w Takhli. Jego pilotem był Amerykanin polskiego pochodzenia, major Donald Kutyna, który nadał mu nazwę indywidualną The Polish Glider, czyli Polski Szybowiec. Jest stałym depozytem, przekazanym przez muzeum USAF.

21.04.2018 r. uczestnicy spaceru poznawać będą tajemnice danych statków powietrznych, ich budowę ale także posłuchają ciekawych historii o ludziach z nimi związanymi. Każdy eksponat ma swoją historię do powiedzenia. Wystarczy się w nią wsłuchać.

Wszystkich zainteresowanych Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie prosi o wysyłanie maili na adres: katarzyna.zielinska@muzeumlotnictwa.pl

Więcej o akcji na stronie: www.dzienwolnejsztuki.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony