Przejdź do treści
Mewa w Muzeum Lotnictwa
Źródło artykułu

Mewa w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie wzbogaciło się o nowy eksponat. Jest nim samolot PZL M-20 Mewa o numerze rejestracyjnym SP-DMA. Maszyna została przekazana Muzeum przez Aerogryf Aviation ze Szczecina. Samolot przyleciał o własnych siłach na muzealne lądowisko.

PZL M-20 Mewa budowany na licencji amerykańskiego samolotu Piper Seneca II to maszyna dyspozycyjna, która była produkowana przez PZL Mielec. Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze 25 lipca 1979 r. Do roku 1998 zbudowano około 30 egzemplarzy. Samolot wyposażano w awionikę Silver Crown firmy Bendix/King. Mewa, w zależności od konfiguracji mogła transportować 5 pasażerów wraz z bagażem lub 2 osoby personelu medycznego i jednego pacjenta na noszach. Jako że konstrukcja umożliwia lądowanie na trawiastych lądowiskach, M-20 były głównie eksploatowane jako samoloty sanitarne Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (obecnie zastąpione statkami powietrznymi typu Piaggio P.180 Avanti II). Pozostali użytkownicy to: Straż Graniczna, Skytaxi, KGHM, PZL-Mielec, Aerogryf oraz Politechnika Rzeszowska.

Nowy nabytek Muzeum to maszyna o nr fabrycznym 1AHP01-01 eksploatowana przez spółkę Aerogryf Aviation m.in. do prowadzenia szkoleń w ramach certyfikowanego Ośrodka Szkolenia i Przeszkalania Lotniczego.

Podstawowe parametry techniczne:

- Napęd: dwa silniki PZL-Franklin 6A-350C lub Teledyne Continental TSIO/ LTSIO-360-KB
- Długość: 8,72 m
- Rozpiętość: 11,86 m
- Wysokość: 3,02 m
- Maksymalna masa startowa: 2070 kg
- Prędkość maksymalna: 360 km/h
- Pułap: 7620 m
- Zasięg: 1260 km

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony