"F8 Crusader Legendarny Myśliwiec" – Wtorkowy seans w Kinie Lotnik MLP
Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 12.02.2019r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. "F8 Crusader Legendarny Myśliwiec".
"F8 Crusader Legendarny Myśliwiec" – Zobaczymy bliżej sylwetkę słynnego amerykańskiego myśliwca pokładowego z okresu wojny w Wietnamie, i jego zmagania w walkach z wietnamskimi MiGami. Dowiemy się też dlaczego ten typ samolotu był zwany "ostatnim rewolwerowcem".
Chance Vought F-8 Crusader – pokładowy samolot myśliwski skonstruowany przez firmę Chance Vought z Dallas w Teksasie. Wprowadzony do produkcji w marcu 1957 roku, był ostatnim myśliwcem amerykańskim wyposażonym w uzbrojenie strzeleckie jako uzbrojenie główne. Wersja RF-8 Crusader jako samolot rozpoznawczy była używana przez Stany Zjednoczone dłużej niż jakakolwiek wersja myśliwska tego samolotu.
Pierwszy prototyp samolotu oznaczonego, zgodnie z nomenklaturą marynarki, XF8U-1 wzbił się w powietrze 25 marca 1955 roku i już w pierwszym locie przekroczył prędkość dźwięku, co uczyniło go pierwszym ponaddźwiękowym myśliwcem pokładowym. Drugi prototyp, któremu nadano już nazwę Crusader, oblatano 12 czerwca tego samego roku.
Dwa F-8 Crusader podczas przygotowań do startu z lotniskowca USS "Midway" (CV-41).
Skrzydła samolotów w pozycji podniesionej (fot. USN/domena publiczna/Wikimedia Commons)
W latach 1965 - 1973, podczas wojny wietnamskiej, F-8 latały nad Wietnamem eskortując samoloty szturmowe i bombowce. Operowały z bazy w Đà Nẵng jako samoloty wsparcia piechoty, uzbrojone w niekierowane pociski rakietowe typu Zuni i bomby Mk 82 lub Mk 84 z zapalnikami Daisy Cutter zwiększającymi promień rażenia w terenie otwartym lub zapalnikami działającymi z opóźnieniem do niszczenia podziemnych struktur Việt Cộngu. Także samoloty w wersji rozpoznawczej RF-8 wykonały bardzo wiele misji.
Podczas całej wojny w Wietnamie Marynarka Wojenna i Korpus Piechoty Morskiej straciły 166 samolotów typu Crusader, z czego 30 w wersji rozpoznawczej RF-8. Co ciekawe, 76 samolotów rozbiło się na skutek różnego rodzaju wypadków, a nie podczas misji bojowych.
F-8 należący do NASA. Widoczna uniesiona przednia część skrzydła zmieniająca kąt natarcia
(fot. NASA/domena publiczna/Wikimedia Commons)
Kilka zmodyfikowanych Crusaderów było używanych przez NASA we wczesnych latach 70. XX wieku, do testowania elektronicznego systemu sterowania fly by wire, oraz własności skrzydła nadkrytycznego. (Źródło: Wikipedia)
Komentarze