Przejdź do treści
Źródło artykułu

Współpraca SH-2G Z USS „CARR”

Śmigłowiec pokładowy SH-2G z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego współpracował wczoraj na Bałtyku z amerykańską fregatą rakietową typu Oliver Hazard Perry USS „Carr”. Głównym celem współdziałania z okrętem był trening procedur podczas podejścia do lądowania w trudnych warunkach atmosferycznych i sytuacjach awaryjnych oraz trening sytuacji taktycznych.

Podczas wczorajszych ćwiczeń załoga śmigłowca pokładowego SH-2G z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach odbyła treningi procedur podejścia do lądowania na okręcie w trudnych warunkach atmosferycznych, procedur postępowania w sytuacjach awaryjnych, trening sytuacji taktycznych podczas operacji zwalczania okrętów podwodnych oraz radiolokacyjnego wskazywania celów nawodnych dla USS „Carr”. W ćwiczeniu uczestniczyli kpt. mar. pil. Bartłomiej Lipiński, por. mar. pil. Jakub Oleszkiewicz, por. mar. pil. Mirosław Jaros oraz por. nawig. Krzysztof Rak.

Klucz śmigłowców pokładowych SH-2G sformowano w 2003 roku po przejęciu ze Stanów Zjednoczonych dwóch fregat rakietowych typu Oliver Hazard Perry wraz z czterema śmigłowcami. Jego personel jako jedyny w lotnictwie Sił Zbrojnych rozpoczął wówczas szkolenie do wykonywania zadań z pokładów okrętów. Trzy lata od sformowania wydzielony komponent lotniczy klucza wszedł w skład Stałego Zespołu Sił Odpowiedzi NATO SNMG 1 (Standing NATO Response Force Maritime Group 1), który uczestniczył w operacji antyterrorystycznej Sojuszu Północnoatlantyckiego na Morzu Śródziemnym pod kryptonimem „Active Endeavour”.

W 2008 roku personel klucza, działając w składzie Sił Odpowiedzi NATO (SNMG-1 Standing NATO Maritime Group 1), po raz kolejny uczestniczył w operacji „Active Endeavour”. Załogi śmigłowców SH-2G wykonywały zadania na akwenach Morza Bałtyckiego, Północnego, Norweskiego, Atlantyku, Morzu Śródziemnym i Czarnym. Lądowały na pokładach okrętów sojuszniczych i współpracowały z załogami śmigłowców wchodzących w skład stałego zespołu okrętów Sił Odpowiedzi NATO.

Załogi SH-2G wykonały ponad 2700 operacji startów i lądowań z pokładów okrętów w tym 800 w nocy.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony