Więcej General Aviation w pakiecie lotniczym
W grudniu ubiegłego roku Komisja Europejska opublikowała pakiet lotniczy, który zawiera strategię lotniczą dla Europy oraz projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji UE ds. Bezpieczeństwa Lotniczego wraz z przepisami regulującymi wykorzystanie zdalnie pilotowanych statków powietrznych, zwanych dronami.
Europejscy Posłowie zwrócili uwagę, że pakiet nie poświęca wystarczająco dużo miejsca potencjałowi lotnictwa ogólnego i lotnisk regionalnych, którego rozwój stanowi istotny wkład w rozwój europejskiego rynku lotniczego. Co prawda sama Komisja przyznała, że w toku publicznych konsultacji problematyka połączeń lotniczych była jednym z najczęściej poruszanych zagadnień, jednak z żalem trzeba przyznać, że nie zaproponowała rozwiązań, które znacząco ułatwiłyby funkcjonowanie regionalnych lotnisk i mniejszych przewoźników.
Przyznanie w dokumencie, że regionalna infrastruktura lotnicza pełni istotną rolę publiczną, ogranicza wykluczenie gospodarcze i społeczne mniej rozwiniętych obszarów i stanowi bodziec dla rozwoju, jest krokiem ważnym. Nie widać jednak bardziej długofalowej strategii, która szerzej spojrzałaby na rosnące dysproporcje między globalnymi hubami lotniczymi, a resztą rynku.
- „Przedstawiona 7 grudnia 2015 r. nowa strategia europejska w dziedzinie lotnictwa jest ważnym etapem w rozwoju tego dynamicznego, acz trudnego sektora. Po raz pierwszy zaprezentowano kompleksową wizję rozwoju lotnictwa na poziomie europejskim. Przyjęty dokument wydaje się być kompromisem między interesami przemysłu lotniczego, przewoźników i portów oraz ochroną praw konsumenta. Ważnym aspektem planów KE jest kwestia bezpieczeństwa lotniczego. W tym temacie, działania instytucji unijnych zmierzają do harmonizacji wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i dronów oraz powołanie nowej agencji bezpieczeństwa lotnictwa. Ma to nie tylko podnieść poziom bezpieczeństwa transportu lotniczego, ale także zwalczać fragmentaryzację przestrzeni powietrznej, która rocznie kosztuje państwa UE nawet 5 mld euro. W podobnym kierunku ma iść budowa europejskiej sieci szkolenia pilotów przeprowadzana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego – powiedział w Strasbourgu europoseł oraz wiceprzewodniczący Europejskiej Partii Ludowej Jacek Saryusz-Wolski.
Uznanie posłów EPL wzbudziła determinacja KE w sprawie zwalczania nieuczciwej konkurencji na globalnym rynku przewozów lotniczych. Europejskie linie lotnicze, w tym także i polskie, od wielu lat zmagają się z problemami związanymi z agresywną polityką przewoźników pochodzących z Zatoki Perskiej. Wstępne analizy Komisji zdają się wskazywać, że nowi gracze na rynku swój sukces zawdzięczają zakamuflowanemu wsparciu państwa - co jest oczywiście nielegalne i narusza równowagę rynkową. Przyszłe umowy z zewnętrznymi partnerami w zakresie dostępu do rynku przewozów mają zawierać klauzule uczciwej konkurencji, opartej na zasadzie wzajemności.
Nowa strategia stara się unikać pułapki "sektorowości" i dąży do harmonizacji celów w dziedzinie lotnictwa z innymi priorytetami komisji Junckera. Jej ważnym elementem jest budowa gospodarki opartej na wiedzy i tworzenie nowych, wykwalifikowanych miejsc pracy. Parlament Europejski wspiera działania Komisji w zakresie badań naukowych finansowanych w ramach programu Horyzont 2020 oraz Europejskiego Funduszu Inwestycji Strategicznych.
Posłowie podjęli już pierwsze prace legislacyjne wynikające z wizji pakietu lotniczego przedstawionego przez Komisję. Przyjęta strategia to dopiero początek prac nad całością pakietu lotniczego.
W marcowej sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego w Strasbourgu udział wziął (jako słuchacz) wysłannik portalu dlapilota.pl, Marcin Pampuch. Autor jest pilotem samolotowym i szybowcowym, a także specjalistą w zakresie komunikacji społecznej i pozyskiwania środków unijnych w Aeroklubie Ziemi Piotrkowskiej.
Komentarze