Lotnictwo 7/2021 już w sprzedaży
"Lotnictwo" 7/2021 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Antidotum Airshow Leszno 2021
W czerwcu do Leszna powróciły zapoczątkowane w ubiegłym roku pokazy z nowej serii o nazwie Antidotum Airshow. Wydarzenie miało miejsce zaledwie tydzień po pierwszych w tym roku w Polsce pokazach w Margoninie, na które jednak z powodu kaprysów pogody wiele lotniczych atrakcji po prostu nie doleciało, a występy innych były opóźnione. W Lesznie tymczasem podczas trwania imprezy panował ponad 30-stopniowy upał, a na niemal bezchmurnym niebie świeciło słońce.
F-15EX Eagle II. Nowe życie Orła
Jeszcze kilka lat temu zapowiadano, że amerykańskie siły powietrzne całkowicie przezbroją się w myśliwce piątej generacji, a pochodzące z lat 70. i 80. myśliwce F-16 Fighting Falcon i F-15 Eagle zostaną odstawione do rezerwy. Rosnące opóźnienie we wprowadzaniu do produkcji seryjnej samolotu F-35 Lightning II oraz coraz wyższe koszty ich utrzymania spowodowały jednak zmianę optyki. Przyznano także, że we współczesnym świecie, w czasie rywalizacji między największymi mocarstwami, liczy się nie tylko jakość myśliwców, lecz także ich liczba. Dzisiaj już otwarcie się mówi, że F-22 Raptor i F-35 nie zagwarantują USA przewagi nad potencjalnymi rywalami i muszą być uzupełnione innymi maszynami – prostszymi i tańszymi, które można produkować w dużej liczbie. Następcą F-16 ma być samolot zaprojektowany od podstaw w ramach programu Multi-Role Fighter (MR-X). Jako pierwszy do służby wejdzie jednak F-15EX Eagle II, będący nowym wcieleniem legendarnego myśliwca opracowanego ponad pół wieku temu.
Użytkownicy samolotów A400M Atlas
Samolot transportowy Airbus A400M powstał w odpowiedzi na zapotrzebowanie zgłoszone jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku przez kilka krajów NATO. W następnej dekadzie program ewoluował i na początku XXI wieku został zatwierdzony do realizacji w obecnej postaci. Pierwszy z pięciu prototypów został oblatany w grudniu 2009, a pierwszy egzemplarz seryjny w marcu 2013 roku. Siedem krajów uczestników programu (Niemcy, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, Turcja, Belgia i Luksemburg) i jeden klient eksportowy (Malezja) zamówiło łącznie 174 egzemplarze seryjne, z czego do maja 2021 roku koncern Airbus dostarczył 99. Do tej pory cała globalna flota samolotów A400M wylatała ponad 100 tys. godzin.
Śmigłowce wczesnego ostrzegania
Śmigłowce wczesnego ostrzegania radiolokacyjnego i kontroli przestrzeni powietrznej (Airborne Early Warning & Control) powstały w celu zaspokojenia specyficznych potrzeb tych dużych flot wojennych, które nie dysponują samolotami AEWC. Pierwsze samoloty rozpoznania radiolokacyjnego opracowano już w czasie II wojny światowej, a po jej zakończeniu były intensywnie rozwijane na Zachodzie. Z czasem jednak coraz cięższe maszyny tego rodzaju wymagały pokładu o odpowiedniej długości i katapult startowych. Pierwszymi, którzy wprowadzili do służby śmigłowce wczesnego ostrzegania, byli pionierzy radiolokacji i lotnictwa pokładowego – Brytyjczycy. W latach 80. ub. wieku śmigłowce AEWC powstały w ZSRR, który zamierzał eksploatować je równolegle z samolotami dozoru radiolokacyjnego. W kolejnej dekadzie maszynami tego rodzaju zainteresowały się marynarki wojenne Włoch i Chińskiej Republiki Ludowej. Powód ich rozwijania był podobny jak w przypadku Royal Navy – brak okrętów lotniczych z katapultami, z których mogłyby operować cięższe od śmigłowców samoloty dozoru radiolokacyjnego.
Siły Powietrzne Bułgarii
Bułgaria jest jednym z trzech państw NATO wciąż użytkujących radzieckie myśliwce MiG-29 i jedynym mającym samoloty szturmowe Su-25. Od chwili transformacji ustrojowej z powodu niedostatecznego finansowania Bułgarskie Siły Powietrzne mają ciągły problem nie tylko z pozyskaniem nowych, nowoczesnych statków powietrznych, lecz także z utrzymaniem sprawności już posiadanych. Z tych powodów ich stan liczebny uległ znaczącej redukcji, a zrealizowane do tej pory skromne zakupy i ograniczone modernizacje samolotów i śmigłowców nie zaspokajają wszystkich potrzeb operacyjnych.
Focke-Wulfy nad Kijowem – cz. II
Kronika zwycięstw i porażek II Gruppe Jagdgeschwader 54 w walkach o ukraińską stolicę w 1943 roku na bazie źródeł niemieckich i rosyjskich. Część II
W ostatnich dniach października sowieckie jednostki usiłowały wyrwać się w przestrzeń operacyjną z utworzonego na południe od Kijowa przyczółka burkińskiego. Spotkało się to z kontratakami niemieckich wojsk lądowych oraz Luftwaffe. W walkach powietrznych nad obszarem zmagań wyróżniali się piloci dywizjonu II./JG 54.
Iljuszyn Ił-18
Czterosilnikowy turbośmigłowy samolot Ił-18 jest symbolem radzieckiego lotnictwa cywilnego lat 60. Maszyny tego typu latały w licznych krajach bloku wschodniego, w tym w Polskich Liniach Lotniczych LOT oraz polskim lotnictwie wojskowym. Na bazie tej udanej konstrukcji opracowano liczne odmiany specjalistyczne, z których niektóre służą do dzisiaj.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Wiadomości z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Szwajcaria wybiera F-35 i Patriota
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 7/2021 na stronie: www.magnum-x.pl
Komentarze