Przejdź do treści
Lotnictwo 3/2021
Źródło artykułu

Lotnictwo 3/2021 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 3/2021 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Postępy prac nad myśliwcem Tempest
Myśliwiec Tempest po raz pierwszy został zaprezentowany w 2018 roku podczas targów Farnborough, kiedy zademonstrowano również jego pełnowymiarową makietę. Towarzyszyła temu prezentacja dokumentu UK Combat Air Strategy, określającego przyszłość lotnictwa wojskowego Wielkiej Brytanii, w którą wkomponowany jest projekt Tempesta. Opracowywanym systemem poważnie zainteresowane są także szwedzkie i włoskie siły powietrzne. Oczekuje się, że wejdzie on do służby około 2035 roku. Na ogół prace nad nową generacją samolotów bojowych rozpoczynają się 20–25 lat po uruchomieniu programów poprzedniej generacji. W warunkach europejskich towarzyszą temu międzypaństwowe ustalenia i umowy.

Współczesne wojskowe samoloty wczesnego ostrzegania. Cześć III – rozwiązania rosyjskie, chińskie i indyjskie
Samoloty wczesnego ostrzegania były używane przez Związek Radziecki i Rosję od połowy lat 60. ub. wieku. Do chwili obecnej powstało tam kilka wersji tych maszyn. Najnowsze – zmodernizowane A-50U Titan-U i A-100 Premier – w najbliższych latach będą stanowić podstawę floty rosyjskich maszyn tego rodzaju. Z kolei Chińska Republika Ludowo-Demokratyczna dysponuje największą gamą typów „latających radarów”, które mają wyposażenie zadaniowe w postaci stacji radiolokacyjnych i urządzeń rozpoznania elektronicznego, pochodzące z różnych źródeł i stopniowo doskonalone przez krajowe ośrodki naukowo-badawcze. Do grona państw, które produkują własne małe samoloty wczesnego ostrzegania dołączyły w ostatnich latach również Indie.

5. Grupa Śmigłowców włoskiej Marynarki Wojennej
MARISTAELI Luni jest siedzibą dwóch grup lotniczych i Centrum Doświadczalnego Lotnictwa Morskiego (Centro Sperimentale Aeromarittimo). Wzbudza zainteresowanie zagranicznych sił zbrojnych ze względu na dwa stanowiska szkoleniowe: pełny symulator misji (Full Crew Mission Simulator) śmigłowca SH-101A, który służy do szkolenia załóg w różnych scenariuszach, oraz Helo Dunker, czyli unikalną konstrukcję przeznaczoną do szkolenia pilotów i członków załóg śmigłowców wszelkich sił zbrojnych w procedurze ewakuacji po wodowaniu. Autor odwiedził MARISTAELI Luni, aby dowiedzieć się więcej o 5. Grupie Śmigłowców, która od dziesięciu lat użytkuje śmigłowce NHI SH-90A.

Siły Powietrze Hiszpanii
Siły Powietrzne Hiszpanii mają długą i bogatą historię. Dziś należą do największych w Europie. Pomimo cięć budżetowych od kilkunastu lat sukcesywnie wymieniają przestarzałe typy samolotów i śmigłowców na nowe, nowoczesne i lepiej dostosowane do współczesnych wymagań. Rozbudowują również swoje zdolności w zakresie rozpoznania, dowodzenia i kierowania. Ich potencjał wciąż jednak nie zaspokaja wszystkich potrzeb operacyjnych, wynikających z głównego zadania obrony kraju i zaangażowania hiszpańskich sił zbrojnych w różne operacje międzynarodowe.

Śmierć w gruzach. Katastrofa samolotu transportowego An-124 w Irkucku
6 grudnia 1997 roku ciężki samolot transportowy Antonow An-124 należący do Sił Powietrznych Rosji tuż po starcie z portu lotniczego Irkuck-2 uległ rozbiciu na terenie zamieszkałym. Mimo że od tamtego wydarzenia minęło już ponad 20 lat, ciągle uchodzi ono za jedną z największych i najbardziej tragicznych w skutkach katastrof lotniczych w Rosji w ciągu ostatnich trzech dekad.

North American XB-70 Valkyrie
„Trzymachowy” bombowiec strategiczny B-70 Valkyrie był szczytowym osiągnięciem amerykańskiego przemysłu lotniczego końca lat 50. i początku 60. Szybki rozwój techniki rakietowej sprawił, że bombowce przestały być jedynym, a nawet podstawowym środkiem przenoszenia broni jądrowej. Zmiana priorytetów, ogromne koszty, opóźnienia w realizacji i wciąż nierozwiązane problemy techniczne sprawiły, że decyzją polityczną program B-70 został ograniczony do dwóch prototypów, które posłużyły wyłącznie jako samoloty doświadczalne w programie badawczym wysokich prędkości naddźwiękowych.

Handley Page Hampden – cz. II
Samolot bombowy Hampden w czasie tzw. dziwnej wojny brał udział w ograniczonych działaniach, skierowanych przede wszystkim przeciwko flocie niemieckiej. W czasie kampanii francuskiej maszyny tego typu brały udział w nalotach na zaplecze atakujących sił Wehrmachtu. Zaczęły wówczas również uczestniczyć w uderzeniach na miasta niemieckie, nasilonych w trakcie bitwy o Anglię. Przez następne dwa lata były częścią formacji Bomber Command w pierwszym etapie ofensywy przeciwko celom na terytorium III Rzeszy. Od 1942 roku Hampdeny służyły w lotnictwie Coastal Command, ponownie zwalczając niemiecką żeglugę. Pod koniec 1943 roku wykonywały już tylko zadania pomocnicze. Garstka takich maszyn trafiła również do lotnictwa radzieckiej Floty Północnej.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Wiadomości z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Postępy w pracach nad rosyjskimi bezzałogowcami
•  Koniec Learjeta
•  Awaria PW400
•  Wywiad z dowódcą 5. Grupy Śmigłowców kmdr. por. Andreą De Natale

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 3/2021 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony