Przejdź do treści
Ultralekki motoszybowiec Gekon (fot. Arkadiusz Bulanda)
Źródło artykułu

„Gekon” i Dariusz Lewek podczas Targów Lotnictwa Lekkiego

Targi Lotnictwa Lekkiego w dnicha 13-14 października w Targach Kielce odwiedzi wielu znakomitych gości. Jednym z nich będzie konstruktor ultralekkiego motoszybowca „Gekon” – Dariusz Lewek.

Podczas TLL w Targach Kielce będzie mówił o amatorskiej budowie sprzętu lotniczego na przykładzie konstrukcji „Gekona”. Bardzo mała masa własna jest jednym z wyróżników tego motoszybowca.

„Gekon", którego zobaczymy podczas Targów Lotnictwa Lekkiego jest rozwinięciem konstrukcji Pana Zenona Pietruszki „Axel", poprzez stworzenie nowych, eliptycznych skrzydeł (z klapami) i nowego statecznika poziomego przy zachowaniu podobnej koncepcji aerodynamicznej (zoptymalizowanych dla małych prędkości). Zastosowanie włókna węglowego dało dodatkowy bonus w postaci redukcji masy własnej. Protoplastą „Axela" jest z kolei konstrukcja Pana Grzegorza Peszke „Żona Red Bulla" – opowiada Dariusz Lewek.

Z punktu widzenia prawa „Gekon" jest "urządzeniem latającym" kategorii "niekwalifikowany", jednocześnie w dwóch podkategoriach "UL-70" oraz "UL 115", zależnie od konfiguracji. Oznacza to, że może latać jako szybowiec (bez napędu – po jego zdemontowaniu) oraz jako motoszybowiec (z napędem – w tym przypadku elektrycznym). W obu podkategoriach mamy ograniczenia dla masy własnej: 70kg w przypadku szybowca i 115kg w przypadku motoszybowca (tutaj mamy dodatkowe ograniczenia). Klasa "urządzenie latające" daje sporo korzyści zarówno w trakcie budowy jak i eksploatacji, obniżając koszty zdobycia kwalifikacji dla pilota, utrzymania zdatności do lotu czy wprowadzania zmian konstrukcyjnych – dodaje.

Co było celem budowy „Gekona"? Stworzenie bardzo lekkiego szybowca z możliwością dodania silnika do samostartu, o bardzo poprawnych i bezpiecznych cechach użytkowych zarówno w powietrzu jak i na ziemi, w tym :
• łagodnej charakterystyce przeciągnięcia,
• znikomym "zapotrzebowaniu" na moc podczas startu (komfortowy start z silnikiem elektrycznym o mocy 10kW),
• możliwości wykonywania podstawowych figur akrobacji,
• łatwego montażu i demontażu możliwego do wykonania nawet przez jedną osobę,
• możliwości wykonywania zmian konstrukcyjnych przez właściciela bez konieczności spełniania restrykcyjnych wymagań nadzoru lotniczego.

Podstawowe parametry:
• rozpiętość 13.5m
• powierzchnia skrzydła 8.8m2
• śr. cięciwa aerod. 0.6776m
• masa własna 69.5kg bez napędu lub 84 kg z napędem (bez akumulatora)
• prędkość maksymalna Vne=155 km/h
• maksymalna doskonałość l/d= 30
• max masa startowa 205kg z możliwością zwiększenia

Moje plany na przyszłość to koncepcja produkcji niedrogich zestawów do samodzielnego wykończenia na bazie istniejącego motoszybowca. Struktura nośna skrzydeł, kadłuba oraz usterzenia byłaby wykonywana w warunkach profesjonalnych – mówi Dariusz Lewek. – Zupełnie nowy kadłub o  lepszych parametrach aerodynamicznych i uniwersalnej budowie dałby konstruktorowi swobodę w kwestii wyboru napędu,  zarówno startowego jak i podtrzymującego lot w różnych konfiguracjach ( z przodu, z tyłu, na skrzydłach, na stateczniku pionowym itp), zastosowania różnej konstrukcji podwozia, układu sterowania czy rozmieszczenia wyposażenia. Podzielenie kadłuba umożliwiłoby prowadzenie prac w małych pomieszczeniach.

Zobacz jak prezentuje się „Gekon”:

próby statyczne wyk. na Politechnice Rzeszowskiej:

loty:

KK

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony