Przejdź do treści
Lotnictwo 10/2020
Źródło artykułu

Lotnictwo 10/2020 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 10/2020 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Nowe samoloty i śmigłowce dla rosyjskich sił zbrojnych
Od początku 2020 roku zapowiadano kilka nowych dużych kontraktów na dostawy statków powietrznych dla rosyjskich sił zbrojnych, związanych ze zaktualizowanym Państwowym Programem Uzbrojenia na lata 2018–2027 (GPW 2018–2027, ros. Gosudarstiwiennaja Programma Woorużenija na 2018–2027 god). W połowie sierpnia dwa z kluczowych rosyjskich zakładów lotniczych produkujących samoloty wojskowe odwiedził minister obrony Federacji Rosyjskiej, gen. Siergiej Szojgu. W czasie jego wizyty ujawniono kilka interesujących faktów dotyczących produkcji lotniczej w Rosji. Kolejne nowości – w tym nowe kontrakty – przyniosło międzynarodowe forum wojskowo-techniczne (ros. Mieżdunarodnyj Wojenno-Techniczeskij Forum) Armija-2020, które odbyło się w dniach 23–28 sierpnia 2020 roku.

Siły Powietrze Litwy
Litwa jest jednym z trzech krajów bałtyckich, które odzyskały niepodległość na początku lat 90. XX wieku po trwającym ponad 50 lat przymusowym wcieleniu do Związku Radzieckiego, po czym w 2004 roku razem wstąpiły do NATO. Odrodzone w 1992 roku Siły Powietrzne są nieliczne i skromnie wyposażone, ale systematycznie modernizują posiadany sprzęt i podnoszą zdolności operacyjne. Za kilka lat, po otrzymaniu śmigłowców UH-60M Black Hawk, pozbędą się ostatnich statków powietrznych radzieckiej produkcji.

Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego – Kielce 2020
Tegoroczna, 28. edycja Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego odbyła się w wyjątkowym reżimie epidemicznym. Uwarunkowania prawne i praktyczna kalkulacja części wystawców spowodowały, że w imprezie wzięło udział znacznie mniej wystawców niż w latach ubiegłych. Niemniej jednak pojawiło się kilka nowości z zakresu lotnictwa wojskowego i służb publicznych.

Nowości Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych
Instytut Techniczny Wojsk Lotniczy zaprezentował na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach kilka nowości spośród realizowanych w ostatnim czasie projektów. Pierwszym z nich jest bezzałogowy statek powietrzny Neox-2, wersja rozwojowa wariantu Neox, eksploatowany m.in. przez Lotniczą Akademię Wojskową.

Mirage 2000 na świecie
Francuskie samoloty myśliwskie czwartej generacji Dassault Mirage 2000 służą w siłach powietrznych ośmiu krajów (w niektórych od ponad 30 lat) – Francji, Egiptu, Grecji, Indii, Kataru, Peru, Tajwanu i ZEA. Przez siedem lat były też używane w Brazylii. Wprawdzie Mirage 2000 nie są produkowane od 2007 roku i lata świetności mają już dawno za sobą, ale ich historia jeszcze się nie zakończyła. W niektórych krajach wciąż bowiem poddawane są modernizacji w celu zwiększenia możliwości bojowych i wydłużenia okresu eksploatacji aż do przyszłej dekady.

Szachak – Dassault Mirage IIIC w służbie Izraela, cz. I – wojna sześciodniowa
Gwiazdą bliskowschodniego nieba lat 60. i wczesnych lat 70. był myśliwiec Mirage III, w służbie izraelskiej noszący nazwę Szachak. Dzięki niemu Chejl ha-Awir zdobyły przewagę powietrzną w rejonie, a jego piloci zwyciężyli w licznych bitwach powietrznych w trzech wojnach Izraela z arabskimi sąsiadami. Sukcesy te były również ogromną reklamą dla producenta maszyny – francuskiej firmy Avions Marcel Dassault, która sprzedała wiele samolotów serii Mirage III/5/50 państwom na całym świecie.

Czerwone Spitfre’y nad Kubaniem – cz. I
Bitwa powietrzna na Kubaniem, w południowej części Związku Radzieckiego, toczona wiosną 1943 roku weszła do sowieckiej historiografii jako wielkie zwycięstwo nad niemieckimi siłami lotniczymi. Przez wiele lat twierdzono, że właśnie wtedy radzieccy piloci po raz pierwszy zdołali przejąć inicjatywę w powietrzu i niemal złamać kręgosłup Luftwaffe. Po upadku ZSRR i uzyskaniu dostępu do radzieckich archiwów, które porównano z niemieckimi dokumentami ujawnionymi na Zachodzie, okazało się jednak, że prawda wygląda dokładnie odwrotnie. Siły Powietrzne Armii Czerwonej, wspierając ofensywę Frontu Północnokaukaskiego w okresie od kwietnia do czerwca 1943 roku, w walkach z doświadczonymi asami grup myśliwskich Luftwaffe poniosły ciężkie straty, zwłaszcza jeśli chodzi o samoloty myśliwskie. Obiektywne spojrzenie wskazuje jednak, że również przeciwnik miał spore trudności w walkach z radzieckimi pilotami – Niemcom ciężko było walczyć o przewagę w powietrzu z licznymi jednostkami wroga. Jedną z nich był 57. Gwardyjski Pułk Lotnictwa Myśliwskiego (GIAP, ros. Gwardiejskij Instriebitielnyj Awiacjonnyj Połk), latający na debiutujących w radzieckich barwach brytyjskich myśliwcach Supermarine Spitfire Mk Vb.

Douglas SBD Dauntless – monografia
Douglas SBD Dauntless był podstawowym bombowcem nurkującym US Navy w latach 1941–1944, w czasie bitwy o Midway zdobywając sławę pogromcy japońskich lotniskowców. Dłużej, bo do końca drugiej wojny światowej, wytrwał w jednostkach US Marine Corps. Dauntlessy służyły również w amerykańskich Siłach Powietrznych jako A-24 Banshee oraz w lotnictwie Chile, Francji, Meksyku i Nowej Zelandii. Kilka maszyn trafiło do Wielkiej Brytanii.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Katastrofa ukraińskiego Ana-26
• Omyłkowe zestrzelenie Su-30M2 przez Su-35S
• Policyjne śmigłowce Bell 407GXi w komplecie
• Hill Helicopters prezentuje HX50

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 10/2020 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony