Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 01/2016 już w sprzedaży

Styczniowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Rejs od kuchni. Obsługa samolotu komunikacyjnego w porcie lotniczym – cz. I
Z dóbr i usług korzystamy niemal na każdym kroku. Nie myślimy jednak o tym, z jak ciężką i skomplikowaną nieraz pracą wiąże się ich przygotowanie. Tak samo jest na lotnisku cywilnym, na którym przyszykowanie samolotu do rejsu na pierwszy rzut oka może wydawać się banalne. Wystarczy załadować bagaże, zatankować i wpuścić pasażerów na pokład. Tymczasem aby doszło do lotu, szereg osób musi wykonać masę czynności, z których nawet nie zdajemy sobie sprawy.

Kōkū Jieitai – Japońskie Lotnicze Siły Samoobrony
Kōkū Jieitai powstały 1 lipca 1954 r. jako jeden z trzech rodzajów Japońskich Sił Samoobrony. Obecnie służy w nich ponad 50 tys. osób i niemal 800 samolotów i śmigłowców. Głównym zadaniem Kōkū Jieitai od czasu ich utworzenia pozostaje obrona powietrzna kraju. Z tego wynika zarówno ich struktura organizacyjna, jak i liczba oraz rodzaj posiadanego sprzętu lotniczego.

Ukraińska 114. Brygada Lotnictwa Taktycznego i ćwiczenia Safe Skies 2015
W dniach 14–15 października na polsko-ukraińskim niebie wzdłuż granicy między obu sąsiadującymi krajami oraz w strefie międzynarodowego portu lotniczego w Iwano-Frankowsku (dawniej Stanisławów) na Ukrainie odbyły się dwustronne polsko-ukraińskie manewry lotnicze o kryptonimie Safe Skies 2015 (ukr.: Bezpechne Nebo 2015). Lotnisko oddalone o ok. 130 kilometrów od granicy z Polską jest jednocześnie miejscem stacjonowania 114. Brygady Lotnictwa Taktycznego  podległej Siłom Powietrznym Ukraińskich Sił Zbrojnych wyposażonej w myśliwce MiG-29. Do podstawowych zadań spoczywających na jednostce należy obrona przestrzeni powietrznej zachodniej części Ukrainy, utrzymywanie pary dyżurnej w ramach QRA (Quick Reaction Alert). Od samego początku była również aktywnym uczestnikiem działań wojennych w Donbasie w ramach prowadzonej przez ukraińskie siły zbrojne ”operacji antyterrorystycznej” (ATO).

MiG-29BM – myśliwiec wielozadaniowy Sił Powietrznych Białorusi
Na międzynarodowym salonie lotniczo-kosmicznym MAKS 2005, regularnie odbywającym się na lotnisku Instytutu Badawczego Techniki Lotniczej im. M. M. Gromowa w Żukowskim pod Moskwą, na wystawie statycznej przedsiębiorstwa RSK „MiG" zaprezentowany został zmodernizowany wielozadaniowy samolot myśliwski MiG-29BM. Nieujawnione wcześniej oznaczenie samolotu wzbudziło wówczas pewną konsternację, tym bardziej że maszyny próżno było szukać w oficjalnym wykazie sprzętu prezentowanego na stoiskach wystawowych. Jak się wkrótce okazało, ”tajemniczy” samolot przybył na lotnisko ośrodka doświadczalnego w Żukowskim zaledwie w przeddzień otwarcia pokazów wprost z 61. Awiabazy lotnictwa myśliwskiego wojsk lotniczych Republiki Białorusi w Baranowiczach!

Mi-35M2 - druga młodość ognistego rydwanu z Afganistanu – cz. III
Rosyjskie Lotnictwo Wojsk Lądowych, jak również Siły Powietrzne Federacji Rosyjskiej, stosunkowo niedawno obchodzące swoją setną rocznicę istnienia, przechodzą obecnie bardzo poważną reorganizację oraz szeroki program modernizacji, mające na celu maksymalne dostosowanie możliwości tych formacji do nadchodzących wyzwań. Co więcej, na horyzoncie pojawiły się wreszcie większe zakupy nowego sprzętu, określone w ramach Państwowego Programu Uzbrojenia na lata 2011-2020 (GPW-2020) zakładającego zakup do 2020 roku m.in. przeszło tysiąc śmigłowców. Na fali sukcesów eksportowych ostatecznie znalazło się miejsce w Armiejskiej Awiacji Rosji również dla nowych śmigłowców bojowych Mi-35M2.

Mitsubishi A6M Zero nad Guadalcanalem – cz. II
We wrześniu 1942 r, operujące nad Guadalcanalem siły japońskiego lotnictwa bazowego uległy znacznemu wzmocnieniu, co dawało nadzieję na przełamanie amerykańskiego oporu. Sprawiło to, że apogeum starć powietrznych nad wyspą miało miejsce od początku października do połowy listopada. Październik zaczął się dla japońskich pilotów znakomicie, gdyż zastawiona przez nich drugiego dnia miesiąca pułapka na amerykańskie myśliwce okazała się wyjątkowo udana. W kierunku Guadalcanalu wysłano wówczas 9 stanowiących przynętę bombowców G4M1 z Grupy Powietrznej (GP) Misawa, które zbliżywszy się do wyspy, zawróciły do bazy. Na dużej wysokości lot kontynuowało natomiast 35 myśliwców A6M2, którymi dowodził kpt. Kokufuda.

Katastrofa Gibraltarska – cz. I
Generał Władysław Sikorski skusił los i w Cairo – West Helipolis – zapoczątkował drogę do swej (i nie tylko) śmierci. Gdyby tak jak zamierzał przed powrotem z inspekcji do Londynu spotkał się jeszcze w Algierze z generałem De Gaullem celem m.in. omówienia odzyskania polskiego złota, być może los byłby dla niego łaskawszy. Ale po telegramie Churchilla generał zrezygnował ze spotkania. Podobnie było w przypadku J. Whiteleya, któremu ten sam los przy pomocy rzutu monetą o miejsce w samolocie wybrał lot do śmierci.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności z kosmosu
• Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A.
• Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 4 S.A.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem styczniowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony