Przejdź do treści
Przed pierwszym startem Polaka za sterami M-346 (po lewej ppłk pil. Konrad Madej) (fot. Finmeccanica)
Źródło artykułu

Pierwszy lot Polaka za sterami M-346 Master

Na wojskowym lotnisku "Fortunato Cesari" w miejscowości Galatina na południu Włoch należącym do 61. Skrzydła Włoskich Sił Powietrznych, 3 marca 2016 roku miał miejsce pierwszy lot wykonany w ramach szkolenia polskich pilotów na samolotach na M-346 Master. Pierwszym polskim pilotem, który wzbił się w powietrze w ramach tego szkolenia w towarzystwie doświadczonego włoskiego instruktora i pilota testowego Finmeccanica jest ppłk pil. Konrad Madej.

To element realizacji kontraktu na system AJT, w ramach którego strona włoska poza dostarczeniem Polsce niezbędnej infrastruktury i systemu szkolenia oraz ośmiu samolotów Master (z otwartą opcją na zakup 4 kolejnych), ma za zadanie wyszkolić wyselekcjonowaną grupę polskich pilotów do poziomu instruktorskiego.

Pierwszy lot jest ważnym momentem zgodnej z przyjętym harmonogramem realizacji kontraktu, bowiem w ten właśnie sposób, po dwóch etapach szkolenia naziemnego, 6-osobowa grupa przebywających od kilku miesięcy we Włoszech pilotów z Polskich Sił Powietrznych, rozpoczyna najważniejszy obecnie etap swej lotniczej edukacji.

W 2014 roku Polska wybrała Włochy i ich doskonały system lotniczego szkolenia, aby umożliwić naszym pilotom latanie na obecnie jednej z najnowocześniejszych maszyn szkolnych na świecie i w konsekwencji bezproblemowe „przesiadanie się” na samoloty wielozadaniowe. Głównymi tego celami jest duża redukcja kosztów lotniczego szkolenia w Polsce i rezygnacja z niezwykle drogich szkoleń w Stanach Zjednoczonych oraz podniesienie naszego narodowego lotniczego szkolenia na najwyższy światowy poziom. Po przejściu tego kolejnego etapu kwalifikacji przez szóstkę naszych lotników, będą oni mogli sami, już w Dęblinie, szkolić innych instruktorów i uczniów z zakresu bojowej taktyki latania.

Program szkolenia pierwszej grupy instruktorów rozpoczął się 30 listopada ubiegłego roku i jest podzielony na dwa etapy: pierwsza część jest zarządzana bezpośrednio przez Finmeccanica i realizowana na ziemi. Piloci przygotowując się do praktycznych lotów najpierw korzystają z naziemnego systemu szkolenia (GBTS), z symulatora, który jest między innymi zintegrowany także z samolotem w locie. Szkolenie to obejmuje mnóstwo najrozmaitszych ćwiczeń i misji.

W drugim etapie nasi piloci zostaną przeszkoleni przez pilotów 212 Lotniczej Grupy 212 wchodzącej w skład 61. Skrzydła.

Zwiększona zdolność do zapewnienia odpowiedniego wsparcia logistycznego i administracyjnego dla cudzoziemców, którą udało się wzmocnić we włoskim personelu wojskowym i cywilnym, sytuuje to szkolenie na najwyższym poziomie europejskim i międzynarodowym. W efekcie przyniesie doskonałe wyszkolenie naszych pilotów w starannie opracowanym, bardzo wysokim zakresie umiejętności wykorzystania samego systemu jak i możliwości tych doskonałych samolotów jakimi są M-346. Obecnie w bazie Galatina, poza naszymi pilotami szkolą się lotnicy z Argentyny, Austrii, Francji, Grecji, Kuwejtu, Holandii i Singapuru.

Informacja o szkoleniu Polaków dostępna jest na stronie Włoskich Sił Powietrznych: www.aeronautica.difesa.it

tekst: Tomasz Białoszewski, foto: Finmeccanica

Więcej informacji na stronie: www.m-346.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony