Rejsowe loty próbne Lufthansy z użyciem biopaliw zakończone sukcesem
Po sześciu miesiącach lotów próbnych z wykorzystaniem biosyntetycznych paliw Lufthansa ma przyjemność ogłosić pierwsze pozytywne wyniki. Wszystkie 1187 lotów testowych, podczas których korzystano z biopaliw, odbyło się na trasie Hamburg-Frankfurt. Według wstępnych obliczeń emisję dwutlenku węgla zmniejszono o 1471 ton, zaś całkowite zużycie mieszanki biosyntetycznej nafty lotniczej (biokerozyny) osiągnęło poziom 1.556 ton.
"Realizacja projektu burnFAIR (Future Aircraft Research) przebiegała bez żadnych zakłóceń, a uzyskane wyniki są dla nas w pełni satysfakcjonujące. Zgodnie z oczekiwaniami, biopaliwa sprawdziły się w codziennej eksploatacji” – potwierdza Joachim Buse, Vice Prezes ds. Lotniczych Biopaliw Lufthansy.
Punktem kulminacyjnym testów biopaliw prowadzonych przez Lufthansę będzie pierwszy, zaplanowany na 12 stycznia br. lot transatlantycki do Stanów Zjednoczonych. Boeing 747-400 z około 40 tonami mieszanki biosyntetycznego paliwa poleci z Frankfurtu do Waszyngtonu. Podczas tego lotu Lufthansa spodziewa się redukcji emisji dwutlenku węgla o 38 ton, co odpowiada ilości tego gazu emitowanej podczas sześciu rejsowych lotów na trasie Frankfurt-Berlin.
Przemysł lotniczy podejmuje wiele działań w zakresie ochrony środowiska i stawia sobie ambitne cele. Zgodnie z wytycznymi IATA dla całej branży, linie lotnicze muszą ograniczyć emisje netto CO2 o 50 procent do roku 2050 w porównaniu z rokiem 2005. „Jeśli chcemy chronić nasz klimat, a tym samym naszą przyszłość w sposób zrównoważony, potrzebujemy innowacyjnych pomysłów i technologii oraz przyjaznej środowisku alternatywy dla paliw kopalnych - zwłaszcza w świetle rosnącej mobilności w skali świata“ – mówi Christoph Franz, prezes i dyrektor generalny Grupy Lufthansa.
Biokerozyna (biosyntetyczna nafta lotnicza) jest tak samo wiarygodna, jak tradycyjne paliwa do silników odrzutowych, ale jej wpływ na środowisko jest mniejszy. Dzięki większej gęstości energetycznej biopaliw, możliwe było zmniejszenie zużycia paliwa o ponad jeden procent. Dodatkowo, biosyntetyczna nafta lotnicza jest wolna od szkodliwych dla środowiska związków siarki i związków aromatycznych.
Zasada działania biopaliw jest prosta i opiera się na obiegu węgla. Rośliny pobierają CO2 z atmosfery w procesie fotosyntezy. Gdy silniki lotnicze spalają biopaliwo, to dwutlenek węgla jest z powrotem uwalniany do atmosfery, przy czym poziom jego emisji jest o 50 procent niższy niż w przypadku stosowania konwencjonalnych paliw kopalnych.
„Na następnym etapie skupimy się na przydatności, dostępności, zrównoważonym rozwoju i certyfikacji surowców. Ale najpierw musimy dopasować się do istniejącego rynku. Jednak, Lufthansa będzie kontynuować loty próbne, jedynie w przypadku gdy zapewni sobie dostęp do odpowiedniej ilości certyfikowanego surowca, niezbędnego do utrzymania rutynowych czynności” – pokreślił Joachim Buse.
Od 15 lipca do 27 grudnia 2011 r. należący do Lufthansy samolot Airbus A321 obsługiwał regularne połączenia lotnicze na trasie Hamburg-Frankfurt. Jeden z jego silników był napędzany mieszanką paliwa tradycyjnego i biosyntetycznej nafty lotniczej w proporcji 50/50. Celem tego długoterminowego projektu było zdobycie doświadczenia w zakresie stosowania biopaliw i zebranie długoterminowych danych. Dodatkowo, loty testowe pozwoliły na badanie wpływu używania biopaliw na środowisko naturalne oraz na utrzymanie i czas życia silników.
Więcej informacji na temat projektu dostępnych jest na stronie: www.puresky.de
Komentarze