Lotnisko w Krakowie z nową płytą postojową i z planem inwestycyjnym na lata 2024-2045
Na lotnisku Kraków Airport zakończyła się budowa nowej płyty postojowej ze stanowiskami dla 15 średnich maszyn kodu C, czyli typu boeing B737 lub airbus A320/321. Wspólnicy spółki zarządzającej portem przyjęli też plan inwestycyjny dla lotniska na lata 2024–2045.
Informację o zakończeniu robót budowlanych związanych z rozbudową płyty postojowej w części zachodniej krakowskiego lotniska przekazał prezes Kraków Airport Radosław Włoszek – inwestycja ta właśnie uzyskała pozwolenie na użytkowanie.
Prace związane z budową nowej płyty postojowej dla samolotów rozpoczęły się we wrześniu 2021 r. Inwestycję zrealizowała firma Max Boegl Polska kosztem blisko 134 mln zł brutto.
Dzięki rozbudowie zwiększyły się możliwości operacyjne lotniska. Pomieści ono 15 dodatkowych samolotów kodu C, czyli najpopularniejszych średnich maszyn typu boeing B737 lub airbus A320/321.
Zadanie obejmowało budowę nowego fragmentu płaszczyzny postojowej po stronie zachodniej istniejącej płyty postojowej samolotów wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej: kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, sieci przeciwpożarowej, oświetlenia masztowego, oświetlenia nawigacyjnego, sieci teletechnicznych oraz oznakowania pionowego i poziomego. Przebudowano też fragmenty istniejących nawierzchni lotniskowych w związku ze zmianą układu dróg kołowania i stanowisk postojowych na płycie.
Według władz lotniska inwestycja wpisuje się w przyjęty w 2018 r. tzw. plan generalny krakowskiego portu lotniczego, określający najważniejsze zadania na kolejne lata.
Wśród najważniejszych przedsięwzięć zapisanych w planie generalnym są m.in.: budowa nowej drogi startowej, rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej, budowa nowego terminala cargo, rozbudowa terminala pasażerskiego, rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego i budowa parkingu wielopoziomowego.
Jak poinformował prezes Włoszek, nadzwyczajne walne zgromadzenia wspólników jednogłośnie zaakceptowało przedłożony przez zarząd lotniska plan inwestycyjny Kraków Airport na lata 2024–2045, który jest zgodny z planem generalnym zatwierdzonym w 2018 r.
„Podjęta decyzja jest podstawą formalną dalszych planów rozwoju krakowskiego lotniska i realizacji planu inwestycyjnego na lata 2023-2045 zgodnie z planem generalnym zatwierdzonym w 2018 r.” – wyjaśnił prezes Kraków Airport.
Według niego plany te uwzględniają długoterminową prognozę rozwoju ruchu lotniczego na lata 2023-2045, która zakłada, że ruch na krakowskim lotnisku będzie konsekwentnie wzrastał, osiągając – według Urzędu Lotnictwa Cywilnego – nawet 16 mln pasażerów rocznie.
„Na tendencję wzrostową wskazuje także rekordowy wynik, czyli obsłużony pod koniec roku 2023 – dziewięciomilionowy pasażer i plan obsłużenia w 2024 r. 10 milionów pasażerów” – zaznaczył Radosław Włoszek.
Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym. W 2022 r. z usług lotniska skorzystało blisko 7,4 mln pasażerów – był to drugi wynik w jego historii. Rekord na poziomie 8,4 mln podróżnych ustanowiono w ostatnim przed pandemią 2019 r. W tym roku lotnisko pobije ten wynik, bo w połowie grudnia przekroczyło próg 9 mln pasażerów.
W obowiązującym obecnie zimowym rozkładzie lotów lotnisko ma 125 połączeń do 32 krajów, oferowanych przez 22 linie lotnicze.
Komentarze