Aeroklub Polski ma 35 nowych instruktorów modelarstwa
Do grona instruktorów modelarstwa dołączyła trójka dyrektorów: Katarzyna Kuta (Aeroklub Leszczyński), Tomasz Ciemnoczołowski (Aeroklub Koniński) i Sekretarz Generalny Aeroklubu Polskiego – Ryszard Michalski.
Zgodnie z założeniami programowymi Komisji Modelarskiej oraz kalendarzem imprez na rok 2017, w dniach 24-26 marca br. we Włocławku, odbył się czwarty kurs instruktorski zorganizowany przez Komisję – po wielu latach przerwy w szkoleniu kadr instruktorskich. Aeroklubu Włocławski, to bardzo dobre miejsce do szkolenia kandydatów na instruktorów w zakresie prostych form modeli latających. Na kurs przyjechało aż 35 osób, co najlepiej świadczy o dużym zainteresowaniu uprawnieniami instruktorskimi w środowisku modelarskim i nie tylko, bowiem wśród kursantów byli też dyrektorzy dwóch Aeroklubów Regionalnych oraz Sekretarz Generalny Aeroklubu Polskiego. To wyjątkowe zainteresowanie modelarstwem ze strony dyrektorów, bardzo cieszy i pozwala mieć nadzieję, że przyniesie jakieś pozytywne efekty.
Wzorem poprzedniego szkolenia, do poprowadzenia zajęć zaproszeni zostali znani już wykładowcy, tzn.:
Jerzy Boniecki – Przewodniczący Komisji Modelarskiej Aeroklubu Polskiego. Znany i bardzo doświadczony zawodnik startujący w konkurencji modeli kosmicznych, członek kadry narodowej i wielokrotny medalista mistrzostw świata i Europy (m.in. w klasie S3B i S6B), wieloletni Trener Modelarskiej Kadry Narodowej, instruktor i sędzia oraz znakomity wychowawca wielu modelarzy komicznych należących obecnie do ścisłej czołówki światowej. Dyrektor Organizacyjny mistrzostw świata i Europy FAI, zorganizowanych w Polsce, w latach 2009-2014 i w roku 2016.
Henryk Krupa z Aeroklubu Podkarpackiego. Członek Komisji Modelarskiej, czołowy zawodnik startujący w klasie modeli szybowców F1A oraz doświadczony konstruktor modeli latających. Znany organizator wielu imprez sportowych w modelarstwie lotniczym, doświadczony instruktor, trener oraz sędzia sportowy w modelarstwie lotniczym i kosmicznym. Trener Asystent TKN ds. modeli swobodnie latających tzw. małych form.
Andrzej Pikosz – Prezes Klubu Modelarstwa Lotniczego i Kosmicznego przy Łaskim Domu Kultury. Zawodnik startujący w konkurencji modeli kosmicznych, instruktor, trener oraz sędzia sportowy w modelarstwie lotniczym i kosmicznym. Pomysłodawca nowej subkonkurencji modeli balonów na ogrzane powietrze, mającej na celu zwiększenie aktywności i samodzielności młodych modelarzy na zawodach dla młodzików.
Andrzej Sawicki – Instruktor Sportu w modelarstwie lotniczym i kosmicznym, aktywny działacz Uczniowskiego Klubu Modelarskiego „ORION” w Muszynie. Znakomity instruktor, sędzia i organizator, zapraszany do obsługi niemalże wszystkich mistrzostw świata i Europy organizowanych w Polsce. Wielki przyjaciel nieżyjącego Andrzeja Rachwała, jeden z inicjatorów i zarazem koordynator budowy nowoczesnego toru dla modeli na uwięzi w Dąbrowie Górniczej im. Andrzeja Rachwała.
Bogdan Wierzba – Aeromodelklub Artbem. Inicjator i dyrektor organizacyjny Mistrzostw Świata Halowych Modeli Akrobacyjnych w Pruszkowie. Członek zespołów organizacyjnych i szef biura sportowego 15 mistrzostw świata i Europy FAI, zorganizowanych w Polsce. W latach 1996-2006 kierował modelarską organizacją pozarządową. Autor wielu publikacji. Konstruktor modeli i były wydawca „Planów modeli latających”. Trener Asystent TKN ds. halowych modeli akrobacyjnych F3P i F3P-AFM, instruktor oraz sędzia sportowy w modelarstwie.
Warto przy tej okazji podkreślić, że Regulamin przyznawania uprawnień instruktora modelarstwa lotniczego i kosmicznego – zatwierdzony uchwałą Zarządu Aeroklubu Polskiego, to inicjatywa Komisji Modelarskiej. Regulamin ten określa warunki oraz tryb przyznawania uprawnień instruktorskich przez nasze Stowarzyszenie, posiadające status Polskiego Związku Sportowego. Wejście w życie przepisów regulaminu dało naszemu Stowarzyszeniu prawne możliwości bezpośredniej organizacji szkoleń nowych kadr instruktorskich i tym samym pozwala optymistycznie patrzeć w przyszłość, pod kątem rozwoju modelarstwa lotniczego i kosmicznego – jako ważnej dyscypliny sportu lotniczego.
Do Włocławka przyjechało, z całej Polski, 35 osób zainteresowanych uzyskaniem dyplomu instruktora klasy III. Na wstępie odbyło się seminarium poświęcone najważniejszym aktom prawnym i regulaminom, na podstawie których funkcjonuje modelarstwo lotnicze – w ramach Aeroklubu Polskiego i Międzynarodowej Federacji Lotniczej FAI. Wiedzę do tej części kursu należało opanować, na zasadzie samokształcenia, w domu. Seminarium poprowadził kierownik kursu – Jerzy Boniecki (przewodniczący KM AP).
W dalszej części instr. Bogdan Wierzba – koordynator Aeromodelklubu Artbem, zapoznał słuchaczy ze strukturą organizacyjną modelarstwa lotniczego w Aeroklubie Polskim i w Międzynarodowej Federacji Lotniczej FAI. Przybliżył też i omówił wszystkie kategorie i konkurencje (klasy) występujące w modelarstwie, zagadnienia z zakresu współczesnych materiałów stosowanych do budowy modeli oraz narzędzi i mini obrabiarek (na zasadzie „od laubzegi do plottera”). Sądząc po pozytywnych reakcjach uczestników, forma oryginalnej prezentacji zdjęciowej, opracowanej przez piszącego te słowa, okazała się przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę”. Drugą innowacją był przekaz wiadomości na temat organizacji i funkcjonowania klubu modelarskiego. Autor zaprosił uczestników na tzw. wirtualny spacer (via Google Street View) do ładnej i przestronnej pracowni Aeromodelklubu Artbem, którym kieruje.
Podczas wirtualnego spaceru uczestnicy kursu usłyszeli wiele ważnych i cennych informacji o charakterze poradnikowym, między innymi, jak zorganizować klub modelarski, jakie mogą być formy prawne jego funkcjonowania. Ponadto dowiedzieli się, jakie powinno być wyposażenie klubu, w jaki sposób prowadzić zajęcia i jakie mogą być źródła finansowania modelarni, a także skąd pozyskiwać środki finansowe na organizację zawodów czy też wyjazdy na zawody międzynarodowe. Bogdan Wierzba przekazał też wiele cennych informacji i wiadomości na temat sponsoringu i prawidłowych relacji oraz umów ze sponsorami.
Prowadzący mocno podkreślił, że wszelkie rozważania dot. zorganizowania klubu najlepiej rozpocząć od opracowania kompleksowego projektu i z pomocą lidera o silnej osobowości (najlepiej przekonującego negocjatora i pasjonata zarazem) zaprezentowanie go lokalnym władzom samorządowym, dyrektorowi domu kultury, szkoły, czy też prezesowi spółdzielni mieszkaniowej. Zakładając, że władze samorządowe (lub dyrekcja instytucji) zainteresują się projektem, jest to ze wszech miar najlepsza koncepcja funkcjonowania klubu. Utworzenie nowej i niezależnej formuły, np. stowarzyszenia, oznacza wzięcie dużej odpowiedzialności za sprawy poważnej instytucji – z szeregiem różnorakich powinności wobec wielu urzędów, podkreślił mówca.
Pocieszającym jest także fakt, że osoby uprawiające modelarstwo lotnicze i kosmiczne z roku na rok coraz bardziej interesują się zagadnieniami różnego rodzaju ubezpieczeń. Mając to na uwadze, Organizator zaplanował specjalny blok poświęcony ubezpieczeniom obowiązkowym i dobrowolnym w sporcie. Interesujący i przystępny wykład na ten temat przygotował i poprowadził Janusz Zdulski – z Komisji Mikrolotowej AP.
Przyszli instruktorzy zostali też zapoznani z ważnymi zagadnieniami bezpieczeństwa i higieny pracy, które należy stosować podczas zajęć z młodzieżą. Ten zakres wiedzy omówił instr. Andrzej Pikosz.
Pierwszym blokiem zajęć praktycznych, było budowanie modelu szybowca halowego klasy F1N. Zajęcia poprowadził instr. Henryk Krupa – Trener Asystent TKN ds. modeli małych form, w których najczęściej startują juniorzy młodsi. Fantastycznym pomysłem była fizyczna prezentacja całokształtu zagadnień związanych z uprawianiem konkurencji mistrzowskiej F1A. Instr. Henryk Krupa zaangażował się bez reszty, tzn. przywiózł do Włocławka całe swoje wyposażenie sprzętowe, z jakim jeździ po największych zawodach krajowych i zagranicznych. Kursanci „osaczyli” mistrza Henryka i nie odrywali wzroku od jego pięknych modeli i bardzo przemyślanego „hangaru”, w którym owe modele i wyposażenie startowe są transportowane. Patenty i jakość wykonania – najwyższego formatu. Prezentacja modeli i sprzętu startowego przeplatana była bardzo ciekawymi opowieściami dotyczącymi meteorologii, techniki startu i taktyki na zawodach. Uczestnicy słuchali tej wiedzy tajemnej z wielkim zainteresowaniem. Nie zabrakło też pokazowego holowania wyczynowego modelu F1A. Po pokazie holowania Henryk Krupa omówił jeszcze i zademonstrował swoje wyposażenie startowe, w tym miedzy innymi radiowy wyzwalacz determalizatora, odbiornik do odnajdywania modelu w terenie, czy też mikro stroboskop LED, zapewniający widzieć model na odległość nawet do 5 km (co jest niezwykle cenne podczas lotów dogrywkowych odbywających się przy mocno ograniczonej widoczności).
Instr. Andrzej Pikosz – Prezes Klubu Modelarstwa Lotniczego i Kosmicznego przy Łaskim Domu Kultury, nauczał kursantów budowy modelu balonu na ogrzane powietrze. Kol. Andrzej jest pomysłodawcą nowej formuły w „modelarstwie balonowym”, tzn. budowania modeli o połowę mniejszych od „monotypu” stosowanego we wszystkich polskich klubach, w okresie ostatnich kilkunastu lat. Małe wymiary i mała ilość brytów sprawiają, że sam proces klejenia powłoki jest mniej nużący dla młodych adeptów modelarstwa (nawet przy założeniu, że materiał brytu klejony jest z kilku pojedynczych arkuszy bibułki zakupionej w sklepie). W konsekwencji „załoga” takiego aerostatu może być w pełni samodzielna i podziwiana przez obserwujących z odległości instruktorów. A przecież na zawodach balonowych dla młodzików najczęściej dało się oglądać rywalizację nie młodzików, tylko instruktorów. Wypada zatem pogratulować pomysłu.
Piszący te słowa zapoznał uczestników z tematyką dotyczącą latawców tkaninowych, międzynarodowych festiwali latawcowych i tzw. „turystyką latawcową”. Wspomniał też o kolejnej edycji festiwalu 7th International Kite Festival Łeba Poland 2017 | Leba
Kandydaci na instruktorów musieli też zbudować samodzielnie model rakiety czasowej z taśmą hamującą. To szkolenie praktyczne poprowadził instr. Andrzej Sawicki wspólnie z Jerzym Bonieckim. Kursanci otrzymali zestawy gotowych elementów modelu rakiety, a ich zadaniem był poprawny montaż (np. szlifowanie i przyklejenie stateczników, formowanie taśmy hamującej – na kształt harmonijki, czy też sklejanie tzw. tłoczka, który w końcowej fazie lotu wypycha głowicę modelu).
Ukoronowaniem warsztatów budowy modeli szybowców F1N były loty treningowe oraz zawody (pomimo bardzo napiętego programu kursu w sobotę), zorganizowane w namiocie wielkiego kortu tenisowego w Pensjonacie „MICHELIN”. Zawody „rzutków” poprowadził Henryk Krupa wspólnie z Januszem Zdulskim. Wyniki „zanotował” w laptopie Bogdan Wierzba. W czasie zawodów uczestnicy uzyskiwali bardzo dobre czasy (jak na warunki w namiocie kortu tenisowego). Zwycięzcami zawodów zostali: Tomasz Schneider – 1m, Tomasz Stasiulewicz – 2m i Krzysztof Gawłowski – 3m. Najlepszy czas uzyskany przez mistrza, to 27,2 s. Przypomnijmy, że rekord kortu należy do Jacka Budzika, który podczas kursu w 2015 roku „zrobił” wynik 28,8 s i został tym samym pierwszym rekordzistą kortu MICHELIN. Grupa zwycięzców otrzymała interesujące nagrody rzeczowe wraz z poradnikiem książkowym o modelarstwie.
Ostatnią fazą kursu było podsumowanie i wręczenie dyplomów instruktorskich. Dyplomy Aeroklubu Polskiego wręczył Przewodniczący KM – Jerzy Boniecki.
Pisząc tę skromną relację, chcę w imieniu Komisji Modelarskiej, jak również wszystkich uczestników, serdecznie podziękować Dyrektorowi Aeroklubu Włocławskiego – Markowi Kozińskiemu, za umożliwienie przeprowadzenia kursu.
Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy uzyskania tytułu i dyplomu Instruktora modelarstwa lotniczego i kosmicznego klasy III. Słowa uznania należą się dwóm paniom uczestniczącym w kursie. Serdecznie gratulujemy! Wszystkim życzymy satysfakcji z pracy z młodzieżą, wielu sukcesów wychowanków i uzyskania uprawnień instruktorskich klasy mistrzowskiej.
Więcej zdjęć na stronie: www.komisjamodelarskaap.pl/mlodziez/
Bogdan Wierzba
POL 1443
Sekretarz Komisji Modelarskiej
Aeroklubu Polskiego
Komentarze