Przejdź do treści
Just Fly Magazine Luty 2011
Źródło artykułu

Zapraszamy do lektury lutowego numeru miesięcznika Just Fly Magazine

W nowym planie lotu między innymi:

BONANZA V-TAIL
Są jeszcze na tym świecie samoloty, których duszę kreują ich niesamowite rozwiązania konstrukcyjne. I całe szczęście, że mimo trudności eksploatacyjnych będących nieodłączną częścią opieki nad nimi, ciągle latają i jak wino z biegiem czasu stają się coraz cenniejsze. Także dzięki nieocenionej trosce pilotów-pasjonatów.

A CO TY WIESZ O CZEŚCE?
W zasadzie aż dziw bierze, że rzesza przyszłych kursantów szkolenia do licencji turystycznej nie ma pojęcia czym będzie latać. Inaczej mówiąc - niemal na pewno wsiądzie za stery Cessny 150 lub Cessny 152, ale skąd ma posiąść wiedzę, jakie w zasadzie są te samoloty?

PULL UP! - LEKCJA DLA MAŁEGO LOTNICTWA
Zastanawialiście się kiedyś, jaka jest ostatnia rubież obrony, kiedy wszystko dookoła dzieje się źle, gdy nie bardzo wiecie gdzie się znajdujecie i cały misterny plan nawigacyjny już dawno przestał odpowiadać rzeczywistości? Jeśli macie trochę szczęścia i lecicie nowszym samolotem GA, tą ostatnią rubieżą może być zamontowany na pokładzie system TAWS. Skrót ten po rozwinięciu i przetłumaczeniu brzmi: system świadomości terenu i ostrzegania.

GDY RADIO MILCZY JAK ZAKLĘTE
„Pcim Radio, dzień dobry, SP-ABC, 5 minut do lotniska z zamiarem lądowania” - taką formułkę wypowiadam dziesiątki razy, odwiedzając małe lądowiska rozsiane po całej Polsce. Bardzo często jednak odpowiada mi tylko głucha cisza…

WIRTUALNY PIPER
Gdy za oknem „zimno i pada i zimno i pada”, pilot ma do wyboru sączyć piwo w aeroklubowym hangarze zakładając, że w tym hangarze skończy swój nielotny dzień, albo skorzystać z chwili bez warunków i ćwiczyć. W końcu praktyka czyni mistrzem, a jeśli możemy praktykować na certyfikowanych urządzeniach treningowych - po prostu warto to robić.

ANIOŁ STRÓŻ GARMINA
Największy światowy producent lotniczej awioniki, firma Garmin, zaprezentowała najnowszy uprgade do wyposażenia współczesnych samolotów General Aviation. Niektórzy piloci mówią już, że to genialny „ratownik”, który w odpowiednim momencie wkracza do akcji i na chwilę przejmuje stery samolotu. Jak to działa?

5000 MIL - 30 GODZIN W POWIETRZU
Razem z Kamilem Michem podróżujemy przez Atlantyk piekielnie szybkim samolotem Mooney Acclaim Type S - pierwszym dolnopłatem tego typu zarejestrowanym na polskich znakach rejestracyjnych. Trasa przez USA, Kanadę, Grenlandię, Islandię i kawał Europy to magiczna podróż, a zarazam niezwykle wymagająca. Sprawdź, jak to jest być "ferry pilotem".

GDY ZIEMIA BLISKO
W końcowej fazie podejścia do lądowania, gdy wyrównujemy, wytrzymujemy i przyziemiamy, nasze skupienie skierowane jest głównie na miękkim i płynnym wykonaniu manewru. Nie mamy wtedy czasu zastanawiać się nad fizyką tego, co dzieje się z samolotem. Ale zastanowić się warto, najlepiej w lekturze tego artykułu.

SPRAWDŹ SIĘ NA LOTNISKU
Pilotaż samolotu niektórzy zaczną kołując po aeroklubowym kawałku zieleni, innym trafi się od razu instrukcja od kontrolera na lotnisku w CTR przez drogi Alpha, Bravo, Charlie, Echo do pasa startowego. Zanim od przyszłego numeru rozłożymy na czynniki pierwsze wszystkie lotniskowe „znaki drogowe”, w specjalnym quizie proponujemy Wam sprawdzić swoje umiejętności interpretacji lotniskowych oznakowań. Odpowiedzi znajdziecie na naszym portalu internetowym JustFly24.pl - polecamy!

KIEDY BOEING MOCNO ŚPI
Jest godzina 22:45. Kapitan właśnie wyłączył silniki, których turbiny z charakterystycznym gwizdem powoli przestają się obracać. Pod drzwi podjeżdżają schody, do luku bagażowego zbliża się taśmociąg. Mechanik obsługi liniowej podłożył już podstawki pod koła i podłączył interkom. Tylko u nas sprawdzisz, co dzieje się z samolotem, gdy piloci śpią, a pasażerowie dopiero pakują walizki.

LOTNISKOWI PAPARAZZI
W lotniczym kontekście słowo „paparazzi” niesie w sobie nieco inną interpretację. Spotterzy, bo o nich mowa, faktycznie biegają za samolotami jak fotoreporterzy brukowych gazet za celebrytami. Ale gdy swoje genialne zdjęcia w końcu publikują, zamiast oburzenia czy obrzydzenia można się tylko zachwycać. Czym tak na prawdę jest planespotting?

ZRÓB SOBIE ZDJĘCIE W KOKPICIE
Próbowałeś kiedyś zrobić sobie zdjęcie w kokpicie? Jeśli z Twoich prób nic nie wyszło, w tym artykule znajdziesz kilka rad, jak zrobić „autoportret”, gdy trzeba trzymać za stery.

W Just Fly Magazine jak zwykle największa dawka felietonów:
Krzysztof Niewiadomski o walce z leniem i budowaniu lotniczej motywacji.
Cichociemny ma dość telewizyjnych wniosków z katastrofy smoleńskiej.
Maciej Smólski o indyjskim maratonie lotów przed powrotem do kraju.
Michał J. Zazula przekonuje, że latanie w strefach kontrolowanych służy także pilotom małego lotnictwa.

A do tego briefing, czyli najważniejsze lotnicze zmiany w polskiej przestrzeni, aktualności z kraju i ze świata oraz dział Lifestyle - czyli pilot na zakupach - niekoniecznie lotniczych.

Pozdrawiamy
Redakcja JustFly24.pl
justfly24.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony