Przejdź do treści
GA8 Airvan w Konstacinie
Źródło artykułu

Australiski Airvan po raz pierwszy w Polsce

Na lotnisku pod warszawskim Konstancinem firma JB Investments zorganizowała oficjalną prezentację samolotu GA8 Airvan, flagowego produktu australijskiej firmy GipsAero (Gippsland Aeronautocs). Samolot ten oficjalnie wypełnia lukę na rynku między Cessną 206 a Cessną 2008 Caravan. Jest przy tym zdecydowanie większy od Cessny 2006 a przy tym tańszy w eksploatacji i nabyciu od Cessny Caravan. . 

Prezentowany egzemplarz to wersja najczęściej wybierana przez klientów z silnikiem turbodoładowanym o mocy 320 KM. Airvan występuje także z silnikiem tłokowym wolnossącym o mocy 300 KM. Obie wersje uzyskały certyfikat EASA. Samolot może zabrać na pokład do 8 pasażerów zapewniając im bardzo wysoki komfort lotu w obszernej kabinie (wysokość 1,14 cm, szerokość 1,27 cm i długość 4,63 cm) ) z centralnie umiejscowionym korytarzem. GA8 charakteryzuje bardzo krótki start i lądowanie. Samolot ma mocne i konstrukcyjnie proste podwozie zdecydowanie preferujące lotniska nieutwardzone. W wersji z turbodoładowanym silnikiem Airvan potrzebuje do startu zaledwie 380 metrów. Przy 75% mocy osiąga prędkość przelotową 140 kts, zużywając przy tym 70 l benzyny Avgas. Może latać bez lądowania prawie przez 5 godzin.

Dzięki swojej kabinie z płaską podłogą, szerokim drzwiom typu cargo oraz panoramicznym oknom, Airvan idealnie nadaje się także do zadań specjalnych takich jak skoki spadochronowe, loty widokowe, ratownictwo medyczne, misje humanitarne czy przewóz ładunków. W wersji samolotu przeznaczonej do skoków spadochronowych mieści się 9 skoczków. Szerokie suwane drzwi, dzięki możliwości otwierania i zamykania w locie idealnie sprawdzają się nawet w najbardziej wymagających misjach. Jako jeden z nielicznych, GA8 ma certyfikat do wykonywania skoków spadochronowych.

Airvan był projektowany i certyfikowany z myślą o najwyższych standardach bezpieczeństwa i prostocie konstrukcji. Wyróżnia go łatwy dostęp do silnika i co rzadko spotykane w samolotach o napędzie tłokowym, czynności okresowe co 100h. Po 50h tylko wymienia się olej i filtr oleju. Na świecie lata już ponad 200 tych maszyn. W wersji podstawowej samolot kosztuje 800 tysięcy USD.

Z ciekawostek należy dodać, że Airvan to pierwszy samolot zaprojektowany i wyprodukowany w Australi, który przeleciał dookoła świata zbierając fundusze na walkę z malarią. Pilotowali go australijscy piloci Ken Evers i Tim Prese, którzy 8 maja 2010 roku wystartowali z Bendigo w Australi, i przelecieli nad wieloma krajami dotkniętymi epidemią malarii zanim 8 czerwca 2010 roku wrócili z powrotem do Bendigo.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony