Pierwszy lot samolotu zasilanego biopaliwem z alg
Kontrolowany przez Francję i Niemcy Europejski Koncern Lotniczo - Rakietowy i Obronny (EADS) poinformował, iż w trakcie trwających w Berlinie pokazów lotniczych „Berlin Air Show 2010”, spółka prezentuje w powietrzu samolot Diamond DA42, którego jeden z silników jest zasilany czystym biopaliwem pozyskanym z alg. Druga jednostka napędowa nadal wykorzystuje standardowe paliwo.
Według EADS, ten rodzaj paliwa jest nie tylko bardziej przyjazny dla środowiska, ale również bardziej wydajny i ekonomiczny. Silnik Austro AE300 zastosowany w DA42 zużywa go do 1,5 litra mniej na godzinę lotu (przy takiej samej wydajności), w porównaniu do Jet-A1. Dr Jean Botti, dyrektor techniczny firmy EADS, powiedział, iż jest to pierwsza tego typu prezentacja na świecie, która pokazuje, że biopaliwa są już czymś więcej niż tylko zamiennikiem dla paliw ropopochodnych.
Paliwo produkowane z glonów nie tylko redukuje emisję tlenków azotu nawet o 40 procent (w porównaniu do Jet-A1), ale także częściowo zmniejsza wydzielanie dwutlenku siarki, twierdzi EADS. Dostosowanie silnika Austro do zasilania biopaliwem wymagało jedynie niewielkich modyfikacji. Koncern jednak zastrzega, że na obecną chwilę koszty jego wyprodukowania są wyższe niż przetworzenie ropy naftowej, ale wierzy, że poprzez dalsze badania będzie mógł zwiększyć znaczenie biopaliw dla branży lotniczej. Paliwo do lotu pokazowego EADS zostało dostarczone przez firmę Biocombustibles del Chibut z Argentyny i następnie przetworzone przez VTS z Niemiec.
Tłumaczenie z AvWeb
Według EADS, ten rodzaj paliwa jest nie tylko bardziej przyjazny dla środowiska, ale również bardziej wydajny i ekonomiczny. Silnik Austro AE300 zastosowany w DA42 zużywa go do 1,5 litra mniej na godzinę lotu (przy takiej samej wydajności), w porównaniu do Jet-A1. Dr Jean Botti, dyrektor techniczny firmy EADS, powiedział, iż jest to pierwsza tego typu prezentacja na świecie, która pokazuje, że biopaliwa są już czymś więcej niż tylko zamiennikiem dla paliw ropopochodnych.
Paliwo produkowane z glonów nie tylko redukuje emisję tlenków azotu nawet o 40 procent (w porównaniu do Jet-A1), ale także częściowo zmniejsza wydzielanie dwutlenku siarki, twierdzi EADS. Dostosowanie silnika Austro do zasilania biopaliwem wymagało jedynie niewielkich modyfikacji. Koncern jednak zastrzega, że na obecną chwilę koszty jego wyprodukowania są wyższe niż przetworzenie ropy naftowej, ale wierzy, że poprzez dalsze badania będzie mógł zwiększyć znaczenie biopaliw dla branży lotniczej. Paliwo do lotu pokazowego EADS zostało dostarczone przez firmę Biocombustibles del Chibut z Argentyny i następnie przetworzone przez VTS z Niemiec.
Tłumaczenie z AvWeb
Źródło artykułu
Komentarze