Przejdź do treści
Źródło artykułu

NASA poszukuje koncepcji naddźwiękowego odrzutowca przyszłości

Firmy Lockheed Martin oraz Boeing przedstawiły Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA), projekty przedstawiające koncepcje naddźwiękowego odrzutowca przyszłości. Zespół Boeinga zaleca wykorzystanie konfiguracji stałopłatu z ogonem w kształcie litery V i silnikami zamontowanymi powyżej skrzydeł.

Według założeń, samolot mógłby zabrać na pokład 120 pasażerów i latać z prędkościami dochodzącymi do 1.8 Macha, na odległość ponad 9000 km. Boeing odkrył również, iż  możliwe jest zmniejszenie hałasu wytwarzanego przez statek powietrzny poruszający się z prędkościami naddźwiękowymi, co może umożliwić operowanie tych maszyn na mniejszych wysokościach.

Koncepcja Lockheeda wykorzystuje powierzchnię "odwróconego V" nad skrzydłem, które ma zminimalizować falę uderzeniową poprzez zaburzenie przepływu powietrza za samolotem. Badania mają na celu opracowanie projektu, który może być zrealizowany za ok. 20 – 25 lat.

W 2008 roku NASA przekazała 1.8 mln dolarów na dofinansowanie badań nad stworzeniem nowych rewolucyjnych technologii, które mogłyby zminimalizować hałas i emisję spalin wytwarzanych przez konstrukcje naddźwiękowe. Zespoły badawcze nie tylko opracowywały projekty statku powietrznego przyszłości, ale także badały inne dziedziny zagadnienia.

Boeing oznajmił, iż jego prace wykazały, że naddźwiękowy samolot może być opłacalny dla gospodarki i przyjazny środowisku, jednakże obecnie NASA nie przewiduje dalszego finansowania rozwoju obu koncepcji.

Tłumaczenie z AvWeb

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony