Konferencja T56 w Indianapolis

Konfwrwncja T56 w Indianapolis (fot. Inspektorat MON ds. Bezpieczeństwa Lotów)

W dniach 13-17.11.2017 r. w centrum konferencyjnym Omni Hotel w Indianapolis (USA) odbyła się konferencja nt.: T56 International Engine Management Program (IEMP).

W Konferencji uczestniczyli przedstawiciele użytkowników silników T56 różnych wersji, przedstawiciele firm komercyjnych oraz strony rządowej USA. Inspektorat MON ds. Bezpieczeństwa Lotów reprezentowali: płk pil. Jacek Ziółkowski i ppłk pil. Robert Kozłowski.

Formuła konferencji polegała na wymianie doświadczeń pomiędzy jej uczestnikami. Program obejmował między innymi wystąpienia przedstawicieli firmy Rolls-Royce z różnych obszarów eksploatacji silników, prezentacje przedstawicieli użytkowników doświadczeń wynikających z eksploatacji w swoich krajach oraz spotkania uczestników poszczególnych państw z T56 Country Manager danych krajów.


Silnik T56 był opracowywany specjalnie dla samolotu transportowego Lockheed C-130 Hercules.

Od 2009 roku użytkownikiem maszyn typu C-130E Hercules jest także lotnictwo polskie. W ramach bezzwrotnej pożyczki na cele wojskowe, wynegocjowanej w 2004 roku przez rządy polski i amerykański, maszyny te dostarczano do Polski etapowo, pierwsza maszyna wylądowała na lotnisku w Powidzu 24 marca 2009 roku, a ostatnia (szósta) 22 sierpnia 2012 roku. Herculesy wchodzą w skład utworzonego w 2007 roku 3. Skrzydła Lotnictwa Transportowego (3 SLTr) stacjonującego w Powidzu.

Przez kilka dziesięcioleci silnik Allison/Rolls Royce T56 został zbudowany w ilości ponad 18 000 sztuk. Silnik posłużył do napędu samolotów P-3 Orion, E-2, Lockheed Electra, Convair 580. Silnik Allison T56 został wykorzystany w wielu samolotach wojskowych i cywilnych. Ma śmigło kompozytowe z 6-łopatami kompozytowymi.

Silnik T56 bezpośrednio wywodzi się z silnika T38. Główne prace nad silnikiem T56 zostały zakończone w maju 1953 roku uzyskując moc 3 000 KM. Jednak nie wszystko szło dobrze. W sierpniu 1953 roku silnik miał przejść test 150 godzin ciągłej pracy. Już w szóstej godzinie silnik eksplodował na stanowisku badawczym. Kolejny prototyp ukończono we wrześniu 1953 roku. Szczęśliwice udało się rozwiązać wszystkie problemy. Udał się zwiększyć kompresję (9,25:1) i podnieść temperaturę przed turbiną.

Dane silnika Allison T56: długość 146,1 in (3,71 m), średnica 27 in (0,69 m), masa 880 kg. Silnik składa się 14-stopniowej sprężarki osiowej, 6-puszek płomieniowych, 4-stopniowa turbina. Paliwo kerozyna JP8. Moc około 4 000 kW. Temperatura przed turbiną 860 stopni C.

Źródło: Inspektorat MON ds. Bezpieczeństwa Lotów
comments powered by Disqus