Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wyjaśnienie dotyczące szybowców drewnianych

W nawiązaniu do komunikatu Urzędu Lotnictwa Cywilnego z 18 września 2009 r. informującego, że po 28 września 2009 r. nie ma podstaw prawnych do stosowania (…) Biuletynu IKCSP nr 1/97 zmiana 2 - ULC wyjaśnia, co następuje:

Biuletyn IKCSP Nr 1/97 zmiana 2 nie może być dalej podstawą do przedłużania czasu użytkowania szybowców drewnianych produkcji polskiej. Natomiast przedłużenia, dokonane już dla konkretnych egzemplarzy szybowców na podstawie tego biuletynu, pozostają ważne do czasu wygaśnięcia ich terminu. Również ważne pozostają ograniczenia eksploatacyjne narzucone tym biuletynem i wpisane do książek szybowca i Instrukcji Użytkowania w Locie, chyba że posiadacz Certyfikatu Typu te ograniczenia zmieni.

Dalsza eksploatacja szybowców drewnianych będzie możliwa po określeniu przez posiadacza Certyfikatów Typu (TCH) zasad tej eksploatacji (przeglądy, ograniczenia, żywotność). Zasady te, indywidualne dla każdego typu, powinny zostać zgłoszone jako zmiana poważna i zatwierdzone przez EASA, a następnie opublikowane przez TCH w biuletynach serwisowych.

Sytuacja powyższa dotyczy tych szybowców o konstrukcji drewnianej (lub mieszanej), których Certyfikaty Typu zostały uznane przez EASA. Są to: SZD-9bis Bocian 1D i 1E; SZD-22C Mucha Standard; SZD-24C Foka C; SZD-24-4A Foka 4; SZD-25A Lis; SZD-30 Pirat; SZD-30C Pirat C; SZD-32A Foka 5; SZD-36A Cobra 15 oraz SZD-45A Ogar. Inne szybowce drewniane zostały zaliczone do Aneksu II i zasady ich dalszej eksploatacji będą nadal określane przez ULC indywidualnie dla każdego egzemplarza na wniosek zainteresowanego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony