Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Posiedzenie Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii

W Luksemburgu miało miejsce posiedzenie Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii.

Poruszono na niej następujące kwestie:

Umowa całościowa z Brazylią
Rada przyjęła decyzję w sprawie podpisania umowy o transporcie lotniczym między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Federacyjną Republiką Brazylii, z drugiej strony.

Nowa umowa zastąpi 15 umów dwustronnych obowiązujących między państwami członkowskimi a Brazylią. Obejmuje ona prawo do przewożenia pasażerów i ładunków między dowolnym punktem na terytorium Brazylii i UE (tzw. trzecia i czwarta wolność lotnicza) oraz prawo do przewożenia ładunków z i na terytorium państw trzecich (tzw. piąta wolność). Ponadto inwestorzy z UE oraz Brazylii będą mogli być właścicielami do 49 % akcji przewoźników należących do drugiej strony.

Nowa umowa ułatwi wymianę handlową oraz przyniesie dalsze korzyści ekonomiczne przewoźnikom lotniczym, lotniskom, pasażerom, nadawcom przesyłek lotniczych, branży turystycznej i całej gospodarce, zarówno w Unii Europejskiej, jak i Brazylii.

Mandat negocjacyjny dla KE
Komisja została również upoważniona do rozpoczęcia negocjacji w sprawie całościowej umowy o transporcie lotniczym z Republiką Mołdowy. Celem zawarcia tej umowy będzie nie tylko wzajemne, progresywne otwarcie rynków dla przewoźników lotniczych obu stron, ale również implementacja przez Republikę Mołdowy unijnych standardów lotniczych w takich obszarach, jak bezpieczeństwo lotnicze, prawa pasażerów czy ochrona środowiska. Mołdowa będzie miała również szansę uczestniczyć w paneuropejskich projektach i programach lotniczych, mających na celu np. optymizację europejskiego systemu zarządzania organizacją ruchu lotniczego.

Zarówno zatem z punktu widzenia Polski, jak i UE jest wiele interesów uzasadniających zawarcie takiej umowy tworzącej Wspólny Obszar Lotniczy.

Jednolita europejska przestrzeń powietrzna
Komisja poinformowała Radę o postępach w tworzeniu funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej (FABs) przez grupę dwóch lub więcej państw w celu osiągnięcia lepszej przepustowości.

Do tej pory formalnie istnieją tylko dwa takie bloki, dlatego państwa powinny zwiększyć swoje wysiłki, aby zdążyć z ich utworzeniem przed końcem grudnia 2012 r.

Problemy z przepustowością w okresie letnim 2011 r.
Komisja również poinformowała obecnych o przewidywanych opóźnieniach lotów w nadchodzącym okresie letnim. Komisja zaznaczyła ponadto, że utworzenie funkcjonalnych bloków przestrzeni powietrznej powinno stanowić rozwiązanie tego problemu począwszy od lata 2012 r.

Kryzys wulkaniczny
Komisja podsumowała wnioski płynące z doświadczeń po wybuchu dwóch islandzkich wulkanów w kwietniu 2010 r. i maju 2011 r., jak również testu przeprowadzonego przez ICAO w kwietniu br. mającego na celu sprawdzenie wprowadzonych mechanizmów i procedur zarządzania podczas kryzysu spowodowanego wybuchem wulkanu. Według Komisji potrzebne są dalsze prace nad tymi mechanizmami zwłaszcza w przypadku określenia położenia i dyspersji pyłu oraz wypracowania podręcznika zarządzania ryzykiem.

Ochrona przewozu towarów drogą lotniczą
Komisja przedstawiła w skrócie informacje na temat postępów dot. implementacji Planu Działania zatwierdzonego przez Radę w grudniu 2010 r. Komisja podkreśliła również wagę wzmocnienia ochrony przewozu towarów z państw trzecich.

Umowa Wysokiego Szczebla z EUROCONTROL
Komisja poinformowała Radę o planowanym otwarciu negocjacji umowy z EUROCONTROL podkreślającej rolę organizacji w zarządzaniu przestrzenią powietrzną w ramach jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, co zapoczątkuje również proces reformy instytucjonalnej w EUROCONTROL.

Współpraca z ICAO ws. ochrony lotnictwa cywilnego
Rada ustaliła wspólne stanowisko UE ws. ochrony lotnictwa cywilnego, które zostanie zawarte w aneksie do Porozumienia o współpracy z ICAO. Aneks ten zostanie przyjęty przez Wspólny Komitet, który powstanie na mocy Porozumienia.

Porozumienie o współpracy stanowi ramy do współpracy pomiędzy UE a ICAO w zakresie bezpieczeństwa i ochrony lotnictwa, zarządzania przestrzenią powietrzną oraz ochrony środowiska.

Umowa o pewnych aspektach usług lotniczych z Indonezją
Rada przyjęła decyzję o podpisaniu i tymczasowym stosowaniu umowy o niektórych aspektach usług lotniczych między UE a Indonezją. Przedmiotowa umowa zastąpi obowiązujące umowy dwustronne między państwami członkowskimi a Indonezją harmonizując tym samym ich przepisy dot. m.in. opodatkowania paliwa, prawa konkurencji oraz zapewni dostęp wszystkich unijnych przewoźników do tras między UE a Indonezją na zasadzie niedyskryminacji.

Przystąpienie Norwegii i Islandii do umowy pomiędzy UE a USA
Rada przyjęła decyzję w sprawie podpisania w imieniu Unii i tymczasowego stosowania Umowy o transporcie lotniczym między Stanami Zjednoczonymi Ameryki z jednej strony, Unią Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony, Islandią z trzeciej strony i Królestwem Norwegii z czwartej strony; oraz w sprawie podpisania w imieniu Unii i tymczasowego stosowania Umowy dodatkowej między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi z jednej strony, Islandią z drugiej strony i Królestwem Norwegii z trzeciej strony, dotyczącej stosowania Umowy o transporcie lotniczym między Stanami Zjednoczonymi Ameryki z jednej strony, Unią Europejską i jej państwami członkowskimi z drugiej strony, Islandią z trzeciej strony i Królestwem Norwegii z czwartej strony.

Norwegia i Islandia, które są członkami Wspólnego Europejskiego Obszaru Lotniczego, wnioskowały o przystąpienie do niniejszej umowy w 2007 roku. Nowa umowa zezwoli przewoźnikom z państw członkowskich na odbywanie lotów między Stanami Zjednoczonymi Ameryki a Islandią i Norwegią oraz na zasadzie wzajemności zezwoli Islandii i Norwegii na wykonywanie operacji lotniczych między USA a UE.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony