Przejdź do treści
Źródło artykułu

Posiedzenie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną

W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się 58 posiedzenie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.

Podczas posiedzenia omówiono następujące zagadnienia:

  • Przedyskutowano – problem alokacji priorytetów w polskiej przestrzeni powietrznej w aspekcie ograniczeń ruchu lotniczego

W wyniku prac Komitetu w okresie trzech kolejnych posiedzeń, stwierdzono, że wnioski o przydział przestrzeni powietrznej powinni składać jedynie ci użytkownicy, którzy mają podpisane umowy z Polską Agencją Żeglugi Powietrznej. Ustalono również listę priorytetów przydzielania przestrzeni;

  • Przekazano bieżącą informację na temat budowy Baltic FAB

Wilnie odbyło się II posiedzenie Komitetu Strategicznego Baltic FAB. Podczas spotkania podjęte zostały decyzje dotyczące: zatwierdzenia planu działania zespołu projektowego, przyjęcia rekomendacji Komitetu Strategicznego oraz rekomendacji i raportu Komitetu Sterującego, dotyczącego Studium wykonalności (feasibility study). Ponadto strona litewska stwierdziła, iż pewne litewskie plany, potrzeby i wątpliwości nie zostały w studium wykonalności wzięte pod uwagę, np. wpływ Baltic FAB na wykonywanie operacji lotnictwa wojskowego;

  • Przekazano informacje DSP i ULC dotyczące realizacji wniosków KZPP z rocznej analizy wykorzystania struktur przestrzeni powietrznej

Informacje stanowiła korespondencja Komitetu i Dowództwa Sił Powietrznych w sprawie likwidacji niewykorzystanych TSA i MRT oraz współpracy AMC z podmiotami rezerwującymi fragmenty przestrzeni powietrznej, jak również do Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego w sprawie rozważenia likwidacji niewykorzystanych ATZ-ów oraz podjęcia działań w zakresie certyfikacji służb AFIS na lotniskach niekontrolowanych.

Na podstawie analizy zgromadzonych danych Dowództwo Sił Powietrznych wystąpiło o likwidację najrzadziej wykorzystywanych stref przestrzeni powietrznej. Ponadto na każdej odprawie w DSP przekazywane są zawsze zalecenia odnośnie do odpowiedniego wykorzystywania rezerwowanych stref. Również na wszelkich spotkaniach z jednostkami lotniczymi sugeruje się rozważne rezerwowanie przestrzeni powietrznej, to znaczy zgodne z faktycznymi potrzebami. Dzięki takim działaniom powoli realizowane są cele KZPP, tj. bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni powietrznej.

Problem z ustanowieniem stref ATZ i służb, które nimi zarządzają, powtarza się co roku – od momentu wejścia w życie w 2002 roku nowego Prawa Lotniczego. Wynika to z faktu, że niemal wszystkie ww. strefy zostały opublikowane przez ówczesny PPL ARL w AIP, przed wejściem w życie aktów wykonawczych do ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112). Przepisy przejściowe nowej ustawy – Prawo lotnicze wskazywały na przestrzeganie w tym okresie dotychczas obowiązujących aktów prawnych, pozostawiając ustalanie stref lotnisk w gestii Dowódcy Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej na mocy § 1 ust. 2 Rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Obrony Narodowej z dnia 20 kwietnia 1977 r. w sprawie ruchu lotniczego cywilnych statków powietrznych (Dz. U. Nr 15, poz. 63 z późn. zm.). Tak więc publikacja ATZ w AIP przez PPL ARL nie miała podstawy prawnej.

Tej sytuacji nie naprawiono np. poprzez ponowne opublikowanie ATZ w oparciu o nowe zapisy rozporządzenia. Zarządzający lotniskami, nie ustanawiając służb AFIS na swoich lotniskach, również nie reagowali na wielokrotnie wysyłane z ULC uwagi i uzasadnione prośby o bezpodstawności utrzymywania ATZ. § 5 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 listopada 2008 r. w sprawie struktury polskiej przestrzeni powietrznej oraz szczegółowych warunków i sposobu korzystania z tej przestrzeni (Dz. U. Nr 210, poz. 1324), jak i poprzednie regulacje w przedmiotowej sprawie z 2004 i 2006 r., nie zawierają mechanizmów umożliwiających Prezesowi ULC likwidację opublikowanych wcześniej stref ATZ, bez przedłożenia takich propozycji przez PAŻP. PAŻP nie ma również podstawy do wnioskowania bez zgłoszenia potrzeby przez zarządzającego lotniskiem niekontrolowanym. Prezesowi Urzędu pozostawiono więc prawną możliwość akceptacji lub odrzucenia projektów tych stref .

Biorąc powyższe pod uwagę, Urząd przystąpił do przygotowania kompleksu projektów rozporządzeń MI w zakresie struktur i zarządzania przestrzenią powietrzną, które przy dobrej współpracy projektowej z instytucjami świadczącymi służby żeglugi powietrznej, zarządzającymi lotniskami i przewoźnikami powinny usprawnić zarządzanie polską przestrzenią powietrzną.

Ustalono termin 59. posiedzenia KZPP na 26 stycznia 2011 r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony