NOTAM - co tam? cz. IV
Dotarliśmy do budowy NOTAM-u
Obowiązujący podział NOTAM-ów na serie:
-
Seria A przeznaczona do przekazywania informacji przydatnych dla średnio i dalekodystansowych lotów międzynarodowych
-
Seria B przeznaczona do przekazywania informacji o wszystkich lotniskach, heliportach i procedurach dostępnych dla lotów międzynarodowych
-
Seria C przeznaczona do przekazywania informacji o lotach innych niż międzynarodowe
-
Seria S - SNOWTAM przeznaczona do przekazywania informacji o śniegu, lodzie, błocie pośniegowym i wodzie zalegającej na nawierzchni lotniska lub heliportu
-
np: A6603/11 NOTAMN
-
Depesza serii A o numerze 6603 z roku 2011
-
a literka N po wyrazie NOTAM mówi, że zawiera nowe informacje gdyż:
-
NOTAMN = NOTAM nowy (ang. NOTAM New) – zawierający nowe informację
-
NOTAMR = NOTAM zastępujący (ang. NOTAM Replace) - informacja zastępująca już wcześniej opublikowaną
-
NOTAMC = NOTAM kasujący (ang. NOTAM Cancel) - kasuje opublikowaną wcześniej informację
Treść każdego NOTAM-u powinna zawierać informację w kolejności przedstawionej w dodatku 6 załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.
-
Pole Q) – Potrzebne do komputerowego przetwarzania NOTAM-u w formacie „System notam” i tylko w nim występuje.
Pomaga w selekcji komputerowej NOTAM-ów. Za umieszczenie NOTAM-u w Biuletynie Informacji Przed Lotem PIB ( Pre-Flight Information Bulletin) odpowiada literka B wpisana w pole Q. PIB to nic innego jak przygotowana bieżąca informacja z NOTAM-i o istotnym znaczeniu operacyjnym. Taką informację uzyskamy korzystając z internetu czy też prosząc personel Biura Odpraw Załóg o przygotowanie i wydrukowanie aktualnie obowiązującej informacji PIB. Podając dane z Planu Lotu dotyczące: miejsca startu i lądowania, ewentualnego miejsca przekroczenia granicy, wysokości lotu itp. ograniczymy "grubość" biuletynu do poczytania. Otrzymamy NOTAM-y na określoną trasę i wymienione w FPL lotniska.
Decyzję o skorzystaniu z biuletynu PIB i jego informacji podejmuje pilot.
np: Q) EPWW/QWHLW/IV/BM /AW/000/014/5216N02100E002
EPWW - oznacznik FIR, który nadał NOTAM (FIR Warszawa);
QWHLW - kod NOTAM. Lista kodów jest zawarta w dokumencie ICAO Doc.8400
"Kody i skróty stosowane w lotnictwie cywilnym";
IV - ruch, którego dotyczy NOTAM i tak:
I - IFR
V - VFR
IV - IFR i VFR
BM - określa przeznaczenie NOTAM i tak:
N - NOTAM do natychmiastowego powiadomienia (ograniczenie już trwa);
B - NOTAM do włączenia do PIB;
O - NOTAM o ważnym znaczeniu operacyjnym;
M - NOTAM o innym znaczeniu i przeznaczeniu;
AW - określa czego NOTAM dotyczy:
A - lotniska;
E - trasy;
AE - trasy i lotniska;
W - ostrzeżenia nawigacyjnego;
AW - ostrzeżenia nawigacyjnego na lotnisku;
000 - określa dolną wysokość od jakiej obowiązuje NOTAM (zawsze w FL);
014 - określa górną wysokość do jakiej obowiązuje NOTAM (zawsze w FL);
5216N02100E- określa współrzędne geograficzne, w których ma miejsce ograniczenie, 0 lub 1 poprzedza długość geograficzną;
002 - promień w milach morskich od miejsca od współrzędnych podanych wcześniej w jakim obowiązuje. Jeżeli współrzędne nie zostały określone nie podaje się promienia.
-
Pole A) – Lokalizacja (lotnisko lub FIR).
np. A) EPWA
Zawiera informację o lokalizacji ograniczenia:
EPWA - lotnisko Warszawa;
EPWW - FIR Warszawa
ZZZZ - brak przydzielonego kodu a w treści NOTAM podaje się jego nazwę tekstem otwartym
-
Pole B) – Początek obowiązywania informacji.
np. B) 1111162030
Zawiera informację od kiedy informacja zawarta w NOTAM jest ważna w czasie UTC.
W dniu 16 listopada 2011 roku od godziny 20.30 UTC
-
Pole C) – Koniec obowiązywania informacji.
np. C) 1111162345
Zawiera informację do kiedy informacja zawarta w NOTAM jest ważna w czasie UTC.
W dniu 16 listopada 2011 roku do godziny 23.45 UTC
- Pole D) – Okresy czasu obowiązywania informacji.
np. BTN 2030-2100 AND 2300-2345
Jeżeli podano czas to zawiera on informację w jakim przedziale czasowym ograniczenie w NOTAM jest ważne w czasie UTC.
- Pole E) – Treść depeszy. (tylko gdy jest to potrzebne)
np. FIREWORKS DISPLAY PSN: 521620N 0205953E (WGS-84) - WARSZAWA ORGANIZER PHONE: +48 612 345 678.
Pokazy fajerwerków. Obszar na którym pokazy będą odbywane to 521620N 0205953E (WGS-84) w Warszawie. Numer telefonu do organizatora to +48 612 345 678.
- Pole F) - Wysokość od której obowiązuje informacja. (tylko w ostrzeżeniach nawigacyjnych)
np. F) GND
Pole G) - Wysokość do której obowiązuje informacja. (tylko w ostrzeżeniach nawigacyjnych)
np. 400M AMSL
O ile piloci wykonujący dużo lotów trasowych szczególnie po lotniskach kontrolowanych nie mają problemu z dostępem do PIB za to ich koledzy latający sporadycznie tylko po lotniskach niekontrolowanych nie mając nawyku czytania NOTAM-ów. Oczywiście nie jest to reguła. Tak naprawdę to z punktu bezpiecznego wykonania lotu jedni i drudzy powinni zebrać jak największą ilości informacji o dostępności przestrzeni powietrznej i lotnisk.
Jest prosty sposób przy braku dostępu do NOTAM-ów aby z czystym sumieniem wystartować na inne lotnisko bez uczucia, że nie lecimy "na wariata" - telefon do ASM 3 ( 22 574 57 332, 22 574 57 333, 22 574 57 334).
Dzwoniłem tam wiele razy i zawsze otrzymałem komplet potrzebnych mi informacji. Jeżeli pojawiał się NOTAM dotyczący np. mojego lotniska docelowego taką informację otrzymywałem. Co więcej w skomplikowanej sytuacji ruchowej sugerowano jak zaplanować lot. Nasz lot podczas rozmowy został odnotowany i po nawiązaniu łączności z FIS kontroler doskonale orientował się w moich zamiarach.
Podałem prosty przykład NOTAM-u aby nie zniechęcić do czytania. Po ostatnich sugestiach "Anonima" co do prezentowania zbyt dużej ilości przepisów, które "odrzucały" czytelnika myślę, że ten prosty przykład pozwoli zrozumieć jak zbudowany jest NOTAM i czemu służy.
A jak by co, to trzeba zajrzeć do:
- Aneksu 15 ICAO "Służby Informacji Lotniczej";
- Podręcznika PANS-ABC (Doc 8400) - skróty;
- Podręczniku służb informacji lotniczej (Doc 8126);
Grzegorz Skomorowski
Czytaj również:
Notam – co tam? Cz. III
Notam – co tam? Cz. II
NOTAM – co tam?
Kultura musi być, czyli czytaj z nami NOTAMy przed lotem
Komentarze