Co z tabletami w kokpicie? - pismo do Prezesa ULC

Latajmy Bezpiecznie

Zespół Latajmy Bezpiecznie wystosował pismo do Prezesa ULC w sprawie możliwości zastąpienia w kokpicie dokumentacji papierowej, dokumentacją prezentowaną za pomocą tabletów. Pismo to związane jest ze Zgłoszeniem 19/2011.

19/2011 Tablet w kokpicie

Opis zgłoszenia

Proszę o zajęcie stanowiska w kwestii nurtującej coraz więcej pilotów lotnictwa ogólnego, a dotyczącej wykorzystywania w operacjach GA urządzeń elektronicznych typu: TABLET.

Stanowią one niewątpliwą wygodę, a biorąc pod uwagę łatwość w dostępie do - co najważniejsze - aktualnych informacji, nie pozostają bez znaczenia dla bezpieczeństwa operacji, w związku z którymi są używane.

Możliwości wykorzystania tych urządzeń są bardzo szerokie, nie mniej jednak w środowisku lotniczym brakuje pewności, co do tego czy wykorzystywanie tego rodzaju urządzeń jest zgodne z prawem.

Chciałbym nadmienić, że FAA oprócz sprawdzania sytuacji meteorologicznej i NOTAMów, dopuściło produkt Apple'a czyli iPad'a do wykorzystania jako źródło odczytywania map lotniczych. Stanowi to niewątpliwie przełom.

Tym samym pojawiają się pytania dotyczące dokumentacji wymaganej na pokładzie statku powietrznego, czy:

  • informacje meteorologiczne muszą być wydrukowane, czy podążając za retoryką Aneksu 6 Część II - mają być sprawdzone?

  • czy NOTAMy muszą być wydrukowane?

  • czy mapa musi być w wersji papierowej?

  • czy instrukcja przechwytywania statku powietrznego musi być w wersji papierowej?

  • czy checklisty muszą być w wersji papierowej?

Pozdrawiam i czekam na szybką i wyczerpującą odpowiedź w tym zakresie.



Pismo Zespołu Latajmy Bezpiecznie do Prezesa ULC

Źródło: Latajmy Bezpiecznie
comments powered by Disqus

Komentarze

Jesli tablet to koniecznie w ladowarka, w mapie baterie sie nie wyczerpia ;)

Mnie nie mimo ze mam 47 lat

Czy nie miało chodzić przypadkiem o Instr. użytkowania statku powietrznego ? Mam nadzieje że nie bo mi się słąbo robi :))))