Przejdź do treści
15.12.2010 w bazie serwisowej Heli Investu lądują śmigłowce EC 135P2i z ostatniej partii dla LPR. Fot. Heli Invest
Źródło artykułu

Heli Invest obejmuje serwisem gwarancyjnym wszystkie śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego

Pod koniec ubiegłego tygodnia w Warszawie na terenie centrum serwisowego firmy Heli Invest odbyło się przekazanie Lotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu (LPR) przez konsorcjum Eurocopter ostatnich dwóch śmigłowców EC 135P2i spośród 23 zamówionych w ramach kontraktu z Ministerstwem Zdrowia. Heli Invest – jako wyłączny w Polsce autoryzowany dystrybutor śmigłowców Eurocopter oraz centrum serwisowe tego producenta – sprawuje kompleksową opiekę gwarancyjną nad całą flotą śmigłowców EC 135P2i LPR.

„Specyficzne i bardzo precyzyjne wymagania Lotniczego Pogotowia Ratunkowego spowodowały, iż realizacja tego kontraktu była dużym, ale i ciekawym wyzwaniem dla firmy Eurocopter. Terminowa dostawa wszystkich 23 śmigłowców nie oznacza oczywiście końca tego projektu. Zapewnienie bowiem obsługi gwarancyjnej tych wszystkich maszyn jest równie ważnym przedsięwzięciem, które dzięki gotowości i dużej reaktywności naszego partnera w Polsce, firmy Heli Invest, możemy realizować terminowo. Dobrze ilustruje to pełną gotowość konsorcjum Eurocopter do realizacji wszelkich potrzeb w kwestii śmigłowców nabywanych w ramach kontraktów rządowych w Polsce” - podsumowała przekazanie ostatniego śmigłowca Barbara Texier, odpowiedzialna w firmie Eurocopter za wdrożenie projektu LPR oraz sprzedaż śmigłowców cywilnych m.in. na rynku polskim.

Każdy Eurocopter pogotowia objęty jest dwuletnią gwarancją. Ostatniemu EC 135P2i należącemu do LPR gwarancja wygaśnie w grudniu 2012 r. Do tego czasu Heli Invest wraz z Eurocopterem będą dbać o zgodną z warunkami kontraktu obsługę wszelkich napraw gwarancyjnych.

Heli Invest zaangażował w obsługę LPR swoje bogate doświadczenie ze śmigłowcami francusko-niemieckiego konsorcjum Eurocopter oraz równie bogate zaplecze diagnostyczne i infrastrukturalne. Od roku 2002 firma sprzedaje i serwisuje wyłącznie śmigłowce Eurocopter, stąd przyjęcie pod opiekę techniczną floty 23 śmigłowców pogotowia było naturalnym dopełnieniem porozumienia między Heli Investem a Eurocopterem w zakresie serwisowania śmigłowców tego producenta w Polsce w okresie gwarancyjnym.

W swoim komentarzu do oficjalnego zakończenia dostaw śmigłowców dla LPR prezes Heli Investu, Jerzy Wilczyński, powiedział: „Jako główny partner firmy Eurocopter w realizacji tego projektu w Polsce cieszę się z terminowego zakończenia dostaw wszystkich 23 śmigłowców w ramach tak prestiżowego i wymagającego kontraktu z Ministerstwem Zdrowia. Firma nasza zapewnia pełną obsługę gwarancyjną śmigłowców począwszy od pierwszej dostawy we wrześniu 2009 r. Według badań wykonanych w naszej firmie między sierpniem a listopadem 2010 r. Heli Invest osiągnął techniczną dyspozycyjność śmigłowców pogotowia wynoszącą ponad 95 proc. Cieszę się zatem, iż Heli Invest wytycza nowe standardy jakościowe w tej trudnej dziedzinie. Doświadczenie i potencjał naszej firmy pozwolą na pełną obsługę techniczną floty Eurocopterów także w innych podobnych projektach”.

Zabezpieczenie gwarancyjne LPR realizowane jest przez Heli Invest w ścisłej współpracy z firmą Eurocopter. Heli Invest realizuje to zadanie za pomocą trzech współdziałających ze sobą narzędzi: centrum operacyjnego, czyli tzw. hotline, mobilnych zespołów mechaników oraz magazynu części zamiennych.

• Hotline – to centrum operacyjne czynne całą dobę siedem dni w tygodniu. Pracujący w trybie zmianowym dyżurni koordynują cały proces naprawy gwarancyjnej poczynając od przyjęcia zgłoszenia gwarancyjnego wysłanego przez dział CAMO LPR aż do momentu usprawnienia śmigłowca i wystawienia certyfikatu CRS (Certificate of Release to Service), czyli dokumentu dopuszczającego śmigłowiec do lotu po naprawie. CAMO (ang. Continuing Airworthiness Management Organisation) oznacza organizację zarządzania ciągłą zdatnością do lotu. W zakresie działań centrum operacyjnego znajdują się m.in. bieżąca wymiana informacji z LPR, firmą Eurocopter oraz producentem silników – firmą Pratt & Whitney Canada.

• Magazyn części zamiennych, czyli tzw. skład konsygnacyjny wszystkich niezbędnych części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych wartości ponad 2 mln euro. W trybie ciągłym jest zasilany przez firmę Eurocopter i jej poddostawców. Skład jest sprzężony logistycznie z zasobami magazynowymi pozostającymi w dyspozycji Eurocoptera i jest odnawiany na bieżąco. Pod względem rozmiaru i zawartości dostosowywany jest do bieżących i prognozowanych potrzeb LPR.

• Mobilne zespoły mechaników przygotowane są do obsługi całodobowej śmigłowców LPR w kilku miejscach kraju jednocześnie. Zespoły tworzą wysoko wykwalifikowani i doświadczeni mechanicy śmigłowcowi przeszkoleni w firmie Eurocopter. Interwencje realizują w całej Polsce poruszając się samochodami serwisowymi wyposażonymi we wszystkie narzędzia niezbędne do napraw EC 135. Piloci, mechanicy, śmigłowce i bazy LPR są dla personelu technicznego Heli Investu naturalnym środowiskiem pracy po tym, jak przez pierwsze 180 dni projektu firma zapewniała pełną obsługę liniową dostarczonych śmigłowców.

Sprawne współdziałanie tych trzech komponentów odbywa się przy pełnym aktywnym wsparciu ze strony firmy Eurocopter. Komentując obsługę techniczną śmigłowców pogotowia dyrektor projektu LPR w firmie Heli Invest Wojciech Kowalewski powiedział: „Lotnictwo i śmigłowce to moja pasja, wykształcenie i zawód. Projekt polegający na zabezpieczeniu gwarancyjnym floty 23 śmigłowców stanowi ogromne wyzwanie. Pracujemy w skomplikowanym środowisku, na które składają się: trudne zobowiązania kontraktowe, wyjątkowo krótkie czasy na usprawnianie śmigłowców, presja kar za opóźnienia, profesjonalny i wymagający klient, konsekwentny i napięty program wprowadzenia nowych śmigłowców. Wszyscy doskonalą się w tych warunkach jednocześnie, zarówno klient, jak i my, a śmigłowce uzyskują świetne wyniki dyspozycyjności technicznej. Jest więc pytanie, czy to wszystko to trudne zadanie, czy tylko stres? Ale na pewno jest to unikatowa okazja uczestnictwa w największym aktualnie realizowanym cywilnym projekcie śmigłowcowym w Europie i bycie małą częścią tej wielkiej lotniczej operacji. Mam ogromną satysfakcję za każdym razem, kiedy w różnych miejscach w Polsce słyszę charakterystyczny dźwięk fenestronu, gdy po niebie przemyka żółta sto trzydziestka piątka Lotniczego Pogotowia Ratunkowego”.

Wraz z dostarczeniem ostatniego śmigłowca dla LPR Eurocopter potwierdził swoją pozycję lidera w Polsce pod względem ilości sprzedawanych śmigłowców cywilnych z napędem turbinowym. W przyszłym roku zarejestrowanych będzie w kraju co najmniej 55 śmigłowców Eurocopter różnych typów. Wszystkie zalety francusko-niemieckich śmigłowców, za jakie są one cenione na całym świecie, spotkały się z dużym uznaniem także na rynku polskim.


Heli Invest
Firma powołana została do życia we wrześniu 2002 r. Od początku związana jest wyłącznie ze śmigłowcami konsorcjum Eurocopter. W połowie 2005 r. Heli Invest uzyskał certyfikat organizacji obsługowej Part 145 w zakresie śmigłowców Eurocopter EC 120, EC 130, EC 135 i EC 145. W tym samym czasie firma zyskała status wyłącznego dystrybutora śmigłowców Eurocopter w Polsce i certyfikowanego przez to konsorcjum centrum serwisowego śmigłowców. Ośrodek szkoleniowy Heli Investu przygotowany jest do szkolenia pilotów śmigłowcowych do licencji turystycznej. Baza techniczna firmy obsługuje śmigłowce Eurocopter z każdym rodzajem napędu (silniki turbowałowe Pratt & Whitney Canada i Turbomeca) oraz z każdym rodzajem wyposażenia awionicznego i innego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony