Przejdź do treści
Źródło artykułu

GDDKiA: zakończyła się renowacja trasy S1 do lotniska Katowice

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zakończyła remont nawierzchni na blisko 13-kilometrowej jezdni drogi ekspresowej S1 w stronę lotniska Katowice - wynika z informacji Dyrekcji. Wymieniono też nawierzchnię na obu jezdniach S1 na węźle Podwarpie.

Trasą S1 na tym odcinku wiedzie najkrótszy dojazd do lotniska Katowice od strony Katowic oraz wschodniej części Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii czy Krakowa.

Od lipca br. remontowana była pierwsza z jezdni ekspresowej S1, która jesienią 2006 r. połączyła węzeł na ówczesnych drogach krajowych nr 1 i 86 w miejscowości Podwarpie pod Siewierzem (Śląskie) z węzłem Lotnisko nieopodal portu lotniczego Katowice w Pyrzowicach.

Węzeł Lotnisko w 2012 r. połączono dwiema jezdniami S1 z węzłem Pyrzowice na autostradzie A1 (wówczas wiodącej tylko na południe). Drugą jezdnię odcinka S1 Podwarpie - Lotnisko oddano do ruchu wiosną 2021 r.

Trwający od lipca br. remont objął wymianę blisko 13 km warstwy ścieralnej nawierzchni, a gdzie było to konieczne, głębszych warstw konstrukcyjnych. Na obiektach inżynierskich wymieniono dylatacje. Odtworzono również grubowarstwowe oznakowanie poziome.

Prace były prowadzone z zachowaniem możliwej płynności ruchu. GDDKiA wyjaśniała, że były one konieczne, ponieważ po niemal dwóch dekadach intensywnej eksploatacji, spowodowanej dużym natężeniem ruchu tranzytowego i warunkami atmosferycznymi, nawierzchnia miała liczne spękania i ubytki.

Wykonawcą wartego blisko 20 mln zł remontu była firma Usługi Transportowo Drogowo Mostowe Jan Opitek z Chełma Śląskiego.

GDDKiA przypomina, że wymiana nawierzchni to nie tylko konieczność techniczna, ale też inwestycja w bezpieczeństwo i komfort kierowców. Nowa nawierzchnia poprawia przyczepność, skraca drogę hamowania i zmniejsza hałas generowany przez pojazdy.

Ekspresowa trasa S1 w województwach śląskim i małopolskim przebiega od węzła z autostradą A1 w pobliżu katowickiego lotniska Pyrzowice do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Standard drogi ekspresowej ma obecnie na odcinkach Pyrzowice - Tychy, Oświęcim – Brzeszcze oraz Bielsko-Biała - Zwardoń.

Według wcześniejszych zapowiedzi GDDKiA do końca 2025 r. powinien zostać też otwarty odcinek S1 z Brzeszcz do Bielska-Białej.

Po zrealizowaniu wszystkich inwestycji droga będzie liczyła 133 km długości i w całości zarządzana będzie przez GDDKiA. (PAP)

mtb/ mmu/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Komentowanie tego niusa zostało z automatu wyłączone. Jeśli chciałbyś/-abyś je skomentować prosimy o maila na adres wspolpraca@dlapilota.pl

Nasze strony