Z powodu pandemii piloci tracą swoje umiejętności
Zgodnie z opublikowanymi badaniami Uniwersytetu Embry Riddle Aeronautical, w najnowszej historii nie było dłuższego okresu, w którym piloci nie mieli szansy korzystać ze swoich umiejętności. Dotyczy to zwłaszcza to zatrudnionych w liniach lotniczych, a główną tego przyczyną jest Covid-19.
Według dr Rajee Olaganathana z Embry Riddle Aeronautical University, pandemia ma alarmujący wpływ na umiejętności pilotów. „To, co mnie zaskoczyło, to poziom pogorszenia umiejętności w tak krótkim czasie” — podkreślała Olaganathan, która zdiagnozowała 50% wzrost liczby błędów popełnianych przez pilotów, do czego głównie doprowadziło uziemienie wielu przewoźników podczas pandemii. „Umiejętności lotnicze zdobywa się powoli poprzez powiązanie doświadczenia i praktyki. Zmniejszenie liczby godzin spędzonych w powietrzu ma na to wpływ”.
Największa globalna redukcja miała miejsce w maju 2020 r., kiedy liczba operacji lotniczych była mniejsza o 70,6% w porównaniu do poziomu uzyskanego rok wcześniej. W samych Stanach Zjednoczonych przełożyło się to na łącznie 532 834 loty mniej niż w maju 2019 r. „Fakt ten nałożył na pilotów obciążenie, aby utrzymać swoje umiejętności, pomimo braku dostępu do samolotów po przestojach i zwolnieniach w całej branży. Z tego powodu w tym okresie pandemii liczba incydentów bezpieczeństwa związanych z błędami ludzkimi znacząco wzrosła.”
Olaganathan, która w marcu 2021 r. opublikowała swoje odkrycia w Global Journal of Engineering and Technology Advances, powiedziała, że jednym z głównych problematycznych obszarów zidentyfikowanych w badaniu była faza lądowania. W celu utrzymania certyfikatów bezpieczeństwa piloci są zobowiązani do wykonania co najmniej trzech startów i lądowań co 90 dni, ale z powodu przestojów dla wielu było to niemożliwe do zrealizowania.
„Branża musi być proaktywna oferując programy szkoleniowe i sesje na symulatorach, tak aby piloci mogli odzyskać umiejętności. Lotnicy muszą również dokonać uczciwej oceny swoich umiejętności i pewności siebie po powrocie do pracy” – powiedziała. Być może będzie się sprowadzało do tego, że będą musieli odrzucać propozycję kontrolera wykonania krótszego podejścia do lądowania, jeśli nie będą się czuli na to gotowi”, dodała.
Komentarze